nl:archief2007:20070327_container_laden

27.03.2007 Container Laden voor Suriname

Klik hier om naar het fotoalbum te gaan!

Afgelopen donderdag 15 maart hebben we opnieuw in Benschop een container met een inhoud van 74 kubieke meter, geladen met hulpgoederen voor onze mede broeders en zusters en medemens in Suriname. Met dankbaarheid vervult voor alle hulp die we hebben gekregen van totaal 33 broeders en zusters (waaronder 8 jeugdleden) vanuit het hele land.
Dankbaar voor de hulpmiddelen die ons ter beschikking zijn gesteld van 3 paletwagens en grote palet’s.
Maar, vooral ook het prachtige zonnige weer waar we ontzettend blij mee waren want je moet er niet aan denken dat de regen met bakken uit de hemel komt en alle hulpgoederen drijfnat in geladen moet worden. Onze hemels Vader is ons opnieuw zeer nabij geweest. En de sfeer was “grandioos”! Allemaal reden tot grote dankbaarheid.

De koffie stond al vroeg klaar en menigeen was er ook al vroeg bij. Na de koffie zijn we begonnen de goederen naar de weg te brengen zodat om 10 uur als de container kwam het inladen gelijk kon beginnen. Dit hadden we dan met z’n allen snel voor elkaar. Van ons mocht de container komen!

Maar om 10 uur was er geen container! Daar waren we erg verbaasd over want de bevestiging van datum en tijd hadden we binnen gekregen en de vorige keer was de vervoerder juist erg vroeg. Teus is aan het bellen geslagen. Wat bleek de vervoerder had ons voor de dag erna op de planning staan. Heel vervelend allemaal maar ze zouden hun best doen om zo snel mogelijk de container te brengen. Weer ervaar je de grandioze instelling van je mede broeders en zusters en jeugdleden! Iedereen was gekomen om te werken en sommige hadden daar ook een lange reis voor gemaakt en we konden op een gegeven moment niets meer doen, het was wachten en geduld hebben. Geen ongetogen woord is er gevallen en iedereen maakte er het beste van in het zonnetje.
Tijdens het wachten hebben we gelijk maar gegeten en ook de kroket ontbrak weer niet. Met dank aan een van onze zusters! Ook bijzonder dank aan de buurtsuper vanuit Hilversum die 15 kg fruit doneerde voor alle harde werkers waar ook dankbaar gebruik van werd gemaakt!

Even over twaalven is de container uiteindelijk gearriveerd en konden we weer aan de slag. 74 kuub laden met allemaal onregelmatige goederen valt niet mee, het was passen en meten om zo optimaal mogelijk van de ruimte gebruik te maken zodat er weinig tot geen loze ruimte over blijft, vereist vakmanschap. Daarnaast is 74 kuub ook erg veel en sommige dingen zijn ook erg zwaar. Ik hoef alleen maar te denken aan het vele schoolmeubilair, de stenen die mee zijn gegaan om een proef huisje te bouwen. Dit om te kijken of er op een goedkope manier huisjes gebouwd kunnen worden.

Ondanks het vele en zware werk werd er ook heel wat gedold en gelachen. We hebben genoten van de jonge mensen onder ons, hun blijheid en humor waarmee het werk verricht werd. Zij hebben ons op een gegeven moment echt over een dood punt heen geholpen. Doordat de container zo laat was moesten er s’middags broeders en zusters en een aantal jeugd weer naar huis. Vergeet ook niet dat de meeste van de broeders en zusters ouder zijn dan 70 en de oudste onder ons een zuster van 80 jaar is. Als je dan zo vroeg al in de weer bent is het op een gegeven moment op. Dus na verloop van tijd gingen er telkens een aantal naar huis. Met zijn negenen bleven we over waaronder vijf jongelui en zij zouden ook blijven tot het einde. Tegen een uur of vijf, half zes sloeg de vermoeidheid bij ons allen toe maar er moest nog wel wat gebeuren. De jongelui begonnen spontaan te zingen; “I have a dream”. Dit ontroerde me zeer omdat het één van mijn lievelings liederen is en de tekst zo passend is bij het werk wat we met elkaar doen. Vooral de zin: “When we will know that true peace of mind comes when we share, when we learn how to care!” Een geweldig mooi lied. De jongelui bleven zingen en het ene lied klonk na het andere, het gaf ons de power om nog even de schouders er onder te zetten.

Tot slot hebben we nog patat gegeten, want er waren er nog bij die naar Groningen, Veendam en Eindhoven moesten. Uiteindelijk waren we om 20.30 echt klaar en konden we naar huis. Het was een zware dag maar we hebben het gevoel rijk te zijn, rijk met broeders en zusters, jongelui die zich willen inzetten voor een ander, die zo blij in hun geloof staan en dat ook in de praktijk brengen! Daarom wil ik iedereen bedanken voor hun inzet, de moeite die ze hebben genomen om een vrije dag te nemen, een lange reis te maken en het vele werk te verzetten! Héél, héél hartelijk dank allemaal

Clara

Klik hier om naar het fotoalbum te gaan!

I have a dream

I have a dream for all humanity,
that we may know thruth and dignity
that peace on earth becomes reality
and that one day we’ll stand arm in arm, hand in hand
Yes, I have a dream for all the people in the world;
that peace, hope and freedom shall ring.
Yes I have a dream for all mankind,
that we may come to a place in time.
When we will know that true peace of mind
comes when we share, when we learn how to care.
Yes, I have dream for that all nations shall celebrate,
that every trace of fear will be gone.
That we will join our voices in unity and sing’s the
Freedom’s song.
I have a dream for everyone
that hope will shine like the morning star
And with the day that has just begun
We may come to embrace the entire human race.
Yes, I have a dream.