nl:archief2007:20070618_hulp_aan_santo_boma

18.06.2007 Hulp aan Santo Boma!

Hulp aan Santo Boma!

Santo Boma, is een grote penitentiaire inrichting, (één van de drie in Paramaribo) met 520 bewoners.

De gevangenis is zeer oud, kleine, donkere cellen, 2 : 2 m en allen, lang gestraften, kort gestraften zitten door elkaar. Men heeft er een jeugd en een aparte vrouwen afdeling. In de cellen op de jeugdafdeling moet men zelfs met 2 man een cel delen, er staat dan een stapelbed in de cel.

Sinds 2 jaar heeft Santo Boma een vrij jonge directeur die zeer idealistisch is.Wat zeer indrukwekkend was, was de uitspraak die de directeur op zijn bureau had staan;

“Wie niet kan vergeven, vernielt de brug waar hij zelf nog overheen moet!”

Eén van de belangrijke dingen die de nieuwe directeur heeft ingesteld is dat de bewaking geen lichamelijk geweld meer mag gebruiken! Dat was voorheen heel normaal, had je een grote bek dan werd je afgeranseld.

Men wil zich nu inzetten dat een ieder weer op een positieve manier in de maatschappij terug komt. De directeur spreekt ook niet van gevangenen of gedetineerden maar van bewoners.

Ze hebben nu allerlei projecten op verschillende gebieden, een timmerwerkplaats, een spuiterij, een smederij, een tuinderij en een boerderij waar ze hun eigen groenten verbouwen.

Wanneer men nog twee jaar van zijn straf te gaan heeft wordt men op één van deze projecten geplaatst (daar waar de belangstelling naar uit gaat), om voorbereid te worden op de maatschappij.

De jeugd is verplicht om naar school te gaan en daarnaast proberen ze hen ook een beroep te leren. Op de jeugdafdeling heeft men naast het gewone onderwijs een technische school, de jongelui krijgen onderricht in elektronica, metaal bewerken en houtbewerken. De jeugd is verplicht om naar school te gaan en daarnaast proberen ze hen dus ook een beroep te leren.

Alle computers, pentium 3-4(ontvangen van scholen en particulieren) die St.Corantijn naar Suriname hebben gestuurd, komen eerst in Santo Boma terecht. Op de Jeugdafdeling, worden ze onder begeleiding van André Baets, (i.r. IT) nagekeken, alles wat niet bruikbaar is wordt eraf gehaald en een aantal programma's, zoals word, windows XP.en Excel wordt er opgezet. Hierna worden de computers verdeeld over scholen en instellingen, dat wordt keurig netjes bijgehouden.

De directeur is St. Corantijn zeer dankbaar voor het geen we inmiddels gestuurd hebben.

Voor de vrouwenafdeling hebben we ook een naaimachine, kleding en linnengoed kunnen sturen en voor de jeugdafdeling, spelletjes, sportkleding en linnengoed waar men zeer veel behoeften aan heeft. Verder gaan we ons best doen om ook op andere gebieden te ondersteunen zoals met gereedschap, schoolbenodigdheden, schoolmeubilair, kleding en linnengoed. Waar heel in het bijzonder behoefte aan is, is verf en verf benodigdheden zodat men de donkere cellen een lichte kleur kan geven. Dit zou al veel doen.

Want je moet er echt niet aan denken dat je 20 jaar of langer in die omgeving moet vertoeven. Ondanks dat men zijn best, en probeert met de weinige middelen die men heeft de mensen een "menswaardig" bestaan te geven.

Clara Anbeek