nl:archief2007:20071006_dag_kaartenmakers

06.10.2007 Dag Kaartenmakers

6 Oktober 2007
Landelijke dag Kaartenmakers
ten behoeve van St. Corantijn !

Graag wil ik van de gelegenheid gebruik maken om iedereen hartelijk te bedanken voor hun komst naar Hilversum. Het enthousiasme waarmee iedereen aanwezig was, was overweldigend, daarbij was het enorm gezellig om zo met elkaar bezig te zijn voor
St. Corantijn
Vele ideeën zijn uitgewisseld en het was fijn dat onze Zr. Griet Ruward haar deskundigheid heeft aangewend om twee workshops te geven.
Je bemerkte dat dit voor degene die vaak alleen bezig zijn een enorme stimulans was.
Dat iedereen met nieuwe impulsen weer naar huis ging was duidelijk het heeft weer nieuwe energie gegeven om er weer flink tegenaan te gaan.
Ik vind het KLASSE om te zien hoeveel creatieve offers er door u allen wordt gebracht, daarom heel hartelijk dank

Clara Anbeek

"Rond 10 uur waren de eerste zusters en broeders present in Hilversum voor de landelijke dag van de kaartenmakers t.b.v St. Corantijn, 35 broeders en zusters waren aanwezig om aan deze dag deel te nemen. Enkelen waren helaas verhinderd.
Iedereen werd met koffie en cake ontvangen en konden even gezellig met elkaar kletsen en kennis maken alvorens de eerste workshop begon. Om 11uur legde zuster Ruward de bewerking van de te maken kaart uit. Een mooie en bewerkelijke kaart met borduurwerk met kraaltjes. Een ieder zocht een pakket uit en een mooi bijpassend plaatje en dan aan het werk. Het viel niet altijd mee om de juiste volgorde en werkwijze te pakken te krijgen, maar de resultaten mochten er zijn. Het lukte een ieder de kaart op tijd af te krijgen, zodat er op tijd kon worden geluncht. Zuster Ruward had tevens veel materiaal voor de verkoop meegenomen en na het maken van zo’n mooie kaart was er veel belangstelling voor. Het maakte ook “hongerig” naar materiaal en men nam dan ook de gelegenheid te baat om zich weer nieuw materiaal aan te schaffen.
Na de lunch van de meegebrachte boterhammen en de voortreffelijke soep van broeder Anbeek, was het dan ook moeilijk om de dames aan te sporen voor de volgende workshop, er waren zoveel mooie dingen te koop. De kaart die ‘s middags gemaakt werd was minder bewerkelijk dan de eerste, maar de resultaten waren niet minder. Onderwijl werden er veel ideeën uitgewisseld en met elkaar gepraat. Er heerste een gezellige sfeer in een vreugdevol geroezemoes. Om 3 uur werd er besloten met een heerlijk kopje thee of koffie. Een ieder kon zijn gekochte spullen en workshops afrekenen en ging met een voldaan en blij gevoel weer op huis aan. De dag ging veel te snel en we hopen er volgend jaar weer eentje te kunnen organiseren."

Anneke Akkerman

"Zaterdag 6 oktober kwamen we als kaartenmaaksters bij elkaar in Hilversum.
Het was een blij weerzien met bekende en onbekende kaartenmakers.
Familie Ruward was al druk bezig om alles klaar te zetten wat in mijn ogen nogal een flinke klus was.
Ook de koffie stond al lekker klaar en daarbij was heerlijke eigen gemaakte cake die door verschillende zusters gebakken was.
Om 11 uur ging Br. Anbeek ons voor in het gebed en werd er uitleg gegeven door zr Griet Ruward hoe we een bepaalde kaart moesten maken.
Ondanks dat we dezelfde techniek gebruikten, was er geen 1 kaart hetzelfde.
Toen we klaar waren kregen we de kans om in de andere bijzaal artikelen te kopen voor een spot prijsje en zagen we hoe br. Freerk Ruward een nieuwe techniek demonstreerde. We mochten zelf bepalen welke kleur kaart en hoe we het wilden hebben en die kaart maakte hij dan voor ons. We kregen hem cadeau.
Toen was het etenstijd en kregen we heerlijke soep, je kon zelfs uitkiezen tussen groente of tomatensoep. Ook dit was weer met liefde voor ons bereid.
Na het eten was er even tijd om ons zelf te vermaken, de meesten doken gelijk de bijzaal in om nog meer leuke dingen te kopen die je nodig hebt om kaarten te maken.
Toen was het tijd om met de 2e kaart aan de slag te gaan. Ook dit was een leuke nieuwe techniek en was iedereen enthousiast bezig.
Inmiddels was er alweer koffie en thee gezet en na een heerlijk bakkie was het opruimen en afrekenen geblazen. De dank werd gebracht met daarbij de bede voor bescherming op de terugweg.
We hebben het allemaal zeer op prijs gesteld dat dit mogelijk gemaakt werd, het was niet alleen leerzaam, maar ook ontzettend gezellig zo met elkaar."

Zr. Antje Ruward