nl:archief2007:20071010_vreugde_bij_ontvangst_van_de_hulpgoederen

10.10.2007 Vreugde bij ontvangst van de hulpgoederen

Vreugde bij ontvangst van de hulpgoederen.

Het is zeker waar dat er veel vreugde is wanneer er een container met hulpgoederen aankomt en de goederen worden gedistribueerd. Echter op het moment dat onze laatste container aankwam in Paramaribo en gelost werd kwam de regen met bakken uit de lucht. Dat was echt minder. De chauffeur probeerde de vrachtwagen zo dicht mogelijk bij de loods te krijgen zodat de goederen niet nat zouden worden. Rob Jansen, van St Kamaga, die het lossen coördineerde vertelde dat er een spontane reactie kwam van een van de jongens uit de haven die met het lossen hielp, toen de deuren van de container open gingen: “Meneer Jansen dit is een echte 40 ft, deze is echt vol”!
We hadden n.l bij het laden van de container gezorgd dat er geen gaatje lucht verstuurd werd   alle gaatjes hadden we opgevuld met pakken luiers en maand verband die ons door een bedrijf in Brabant waren geschonken,
Door dat het zo hard regende was dat voor de mannen extra vervelend en baalde ze van al die kleine pakjes.

Maar de kindertehuizen waren erg blij met dit alles want papieren luiers is voor de hen een luxe en ook niet betaalbaar. Maandverband ook erg welkom want dat zijn natuurlijk een maandelijks terugkerende kostenpost. Ook erg blij was men met de baby- en kinderkleding, de kinderbedjes en het beddengoed.
De bejaardentehuizen verheugden zich weer op de kleding en het beddengoed en dankte ons weer dat het allemaal zo mooi materiaal is en zo keurig verpakt wordt.De handwerkmaterialen was ook een erg welkome schenking.
De ziekenhuizen zijn ontzettend blij met verbandmiddelen, stomamaterialen, infuusmateriaal, katheters- en katheterzakken, naalden en spuiten. We hadden het zelf ondervonden tijdens onze reis in april dat men in het academisch ziekenhuis geen steriel gaasje had om een wond af te dekken.
Wij kunnen ons dit haast niet voorstellen in Nederland waar we leven in een maatschappij waar het vanzelfsprekend is dat dit er is met ons goede zorgstelsel.
Wat zouden de ziekenhuizen ook blij zijn met fatsoenlijke verlosbedden b.v.

Voor de dorpjes in het binnenland was er kleding en linnengoed waar men zo blij mee was want vele kinderen hebben geen fatsoenlijke kleding en lopen naakt rond maar men wil zo graag dat de kinderen gekleed naar school gaan.

Een jonge kapper die graag voor zichzelf wilde beginnen konden we blij maken met een kapperstoel en kappersbenodigdheden. Erg blij en trots knipt hij in zijn eigen, kleine kapsalonnetje wat hij heeft ingericht aan de voorkant van het huisje van zijn moeder (zie foto’s)

Voor het schooltje in Alliance was er prachtig schoolmeubilair.
En voor de bibliotheken in het binnenland waren er al 1500 kinderboeken.`

Een grandioos resultaat waar we erg blij mee zijn dat dit alles mogelijk was. Daarom erg veel dank aan u, al diegene die ons hier in Nederland hebben geholpen dit alles mogelijk te maken.

Clara Anbeek