nl:archief2008:20080131_blijdschap_met_de_inhoud_van_de_container

31.01.2008 Blijdschap met de inhoud van de container!

Blijdschap met de inhoud van de container!

Dat het voor ons in Nederland een hele klus is om een 40 ft container te laden heeft u al kunnen lezen maar wanneer alles in Suriname is, is dat net zo’n enorm klus om te lossen en voor de distributie te zorgen. Op het moment dat men weet dat de container door de douane wordt vrijgegeven en dat hij gelost kan worden, worden alle instellingen gebeld waarvoor hulpgoederen in de container zit. Deze instellingen staan op een lijst die we per e-mail verstuurd hebben. Echter de hulpgoederen voor het binnenland moeten persoonlijk gebracht worden. Deze keer was het ook wat spannend of de container wel vrijgegeven werd omdat de douane gingen staken
De volgende berichtjes ontvingen we na ontvangst van de container in Suriname.

Allereerst van Rob Jansen van St. Kamaga, hij speelt een grote rol bij het inklaren, het lossen en distribueren van de hulpgoederen.

De container is vandaag gelost. Gelukkig maar want morgen staakt de douane. Ben tot laat bezig geweest om alles af te krijgen, morgen is 90% bij de instellingen.
Morgen meer nieuws, ik ga maar eerst even rusten. Nog even dit het zijn toch wel kanjers de mensen die Corantijn door dik en dun dragen.
Groetjes Rob

Hierna ontvingen we het volgende bericht van de Mr. Huber Stichting, zij verzorgen samen met Rob het inklaren van de container en de container wordt op hun terrein gelost.

Het is eindelijk zover, we hebben gistermiddag de container ingeklaard en
gelost. Bedankt voor de spullen. Ik ben bezig om de dozen op naam van de huber uit te pakken, ik ben zo blij met de wegwerphandschoenen want zat er echt verlegen om.
De aanwinst van de speciale fietsen is een groot succes. De kinderen vinden het
hartstikke fijn om in de fietsen gereden te worden.
Jullie en de hele Corantijn crew worden heel hartelijk bedankt voor alle hulp voor de minst bedeelden uit onze samenleving.
Veel liefs van Saliema en crew.

Ook kregen we een berichtje van Dulci Westfa. Voor Dulci en haar mede lotgenoten zamelen we stoma materialen in. In Suriname is stoma materialen bijna niet te krijgen, zelfs de ziekenhuizen zijn afhankelijk van geschenkzendingen. Hierdoor is het hebben van een stoma een enorm taboe en door het niet hebben van stomamaterialen gebeurd het wel eens dat mensen met een boterhamzakje moeten gebruiken. Wij zijn enorm blij dat we in staat zijn hierbij te kunnen helpen door de schenkingen van ziekenhuizen, apotheken en stomaverenigingen die wij ontvangen.

Gisteren ben ik de dozen gaan ophalen bij rob maar wij konden niet veel praten omdat hij druk doende was, maar de container is er wel. ik heb de spullen allemaal gezien die  opgestuurd zijn geworden. Ik was er stil van. Dit is echt liefdewerk. Allemaal zo prachtig verpakt. Ik heb de dozen mogen meenemen met de stomaspullen. Ja, wat te zeggen. Dank je wel namens allen die hiervan gebruik zullen maken. Bedankt voor de moeite, de liefde en alles wat eromheen moest gebeuren voordat deze spullen ons konden bereiken. Nogmaals hartstikke bedankt. In het Surinaams zouden wij zeggen Gran Tangi.
Je hoort wel weer van mij hoor.
Groetjes Dulci

Als ik Dulci een week later aan de telefoon hebt vertelt ze me hoe gelukkig ze is dat ze de mensen die bij haar aankloppen kan helpen. De artsen in de ziekenhuizen sturen de patiënten n.l zelf naar haar toe, ten eerste omdat ze weten dat Dulci goed met haar stoma kan omgaan en ten tweede omdat ze ook nu weten dat zij door S.Corantijn ondersteunt wordt. Zo ook die ochtend nog waar een jongeman bij haar komt met de vraag of ze materiaal voor hem heeft. Regelmatig gaf ze hem een paarzakjes van zichzelf, nu kon ze een pakket voor hem maken zodat hij zijn stoma goed kan verzorgen. Hoe blij Dulci daarmee is dat ze niemand met lege handen hoeft weg te sturen……….kunt u zich dat voorstellen!!!!!

Clara Anbeek