nl:archief2008:20081222_container_lossen_in_suriname

22.12.2008 Container lossen in Suriname!

Tijdens ons verblijf in Suriname wisten we dat we mee konden helpen met het lossen van de container die zoals ons gezegd was 28 oktober zou aankomen in Paramaribo. We hadden dus 28 oktober alle formaliteiten en documenten in orde zodat het inklaren kon beginnen. Echter toen de inklaarder gebeld werd bleek de container nog helemaal niet in Suriname te zijn. Iedere keer werd ons een andere dag beloofd maar het werd steeds later en later.

Rob Jansen, van Stg. Kamaga, zei ons menigmaal; als men je een belofte doet in dit land, dan is het eerst zien en dan geloven! Uiteindelijk, één dag voor ons vertrek naar Nederland, 18 november, kregen we bericht dat we konden lossen. Eindelijk was het dan zover we konden aan de slag.

Eén ding werd ons direct duidelijk, in Nederland is het een hele klus om alles uit te sorteren en te laden maar hier in Suriname is het een eveneens een enorme klus om in de brandende zon of in de stromende regen, te lossen en alles op de plaats van bestemming te krijgen. Menig zweet druppeltje gutste over onze wangen, menige fles water is er gedronken. Daarnaast is het in Nederland als we de container laden zijn we met ongeveer 30 man, nu waren we met zijn vijven, met zes man uit de haven die de container losten. We hebben met ze allen dan ook keihard gewerkt. De mannen uit de haven haalde de container leeg en wij sorteerde alles direct weer uit op naam van de instellingen, ziekenhuizen, kindertehuizen, bejaarden tehuizen en scholen etc. etc. Het overige werd in de loods opgeslagen en is bestemd voor noodgevallen en het binnenland.

Direct ook werden de instellingen gebeld om de spullen te komen halen. Menig busje en pick-up reed dan ook af en aan. Het is fijn te zien dat de spullen direct naar de plaats van bestemming gaan en degene die geen eigen vervoer hadden daar werd een pick-up voor ingezet. Zoals bv voor de middelbare school, het IMEO2, waar het schoolmeubilair heen ging.

Toen we aankwamen op de plaats waar de container gelost werd stond daar een moeder en een kind, dat neem je op zo'n moment waar maar je gaat aan het werk en bent druk en hebt daar dan verder eigenlijk geen erg in. Echter na een paar uur, toen de container leeg was, stond ze er nog. Rob heeft haar toen naar binnen gehaald en hebben we kleding voor haar dochtertje uitgezocht en voor haar zoontjes meegegeven. Wat een volharding!!!! Dat iemand zo'n geduld heeft en zolang op het heetst van de dag uren staat te wachten....... daar wordt je echt helemaal stil van. En wat was ze blij!

Deze ervaring en de blijheid die je ook bij de instellingen ervaart voor de hulp die ze van ons uit Nederland ontvangen maakt dat je dankbaar bent naar iedereen toe die dit alles mogelijk maakt.

Daarom iedereen die zich op wat voor wijze heeft ingezet om dit alles mogelijk te maken; Heel Hartelijk Dank!

Clara Anbeek