nl:archief2009:20090426_schenking_van_nak-karitativ

26.04.2009 Schenking van NAK-karitativ

De Nieuw-Apostolische Kerk Internationaal heeft een hulporganisatie, NAK-karitativ genaamd, die bij grote rampen in de wereld humanitaire hulp verleent. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de tsunami, aardbevingen, overstromingen, etc.

Een aantal maanden geleden was onze vicevoorzitter uitgenodigd in Duitsland om bij NAK-karitativ een presentatie over Stichting Corantijn te geven. Bij deze presentatie waren ook andere stichtingen uit Europa aanwezig, die gelinieerd zijn aan de Nieuw-Apostolische Kerk. NAK-karitativ was onder de indruk van Stichting Corantijn en vond dat zij erg actief is. Mede hierdoor heeft men besloten om € 10.000, - te schenken voor het versturen van containers met hulpgoederen, daarnaast werden ook een aantal hulpgoederen beschikbaar gesteld.

Donderdag 9 april jl. begon de dag voor mij erg vroeg. Om 4:30 uur ben ik met een grote trailer van de firma Scherpenzeel BV, die gratis inclusief chauffeur aan ons beschikbaar werd gesteld, richting Essen vertrokken waar we de hulpgoederen konden ophalen bij onze kerk aldaar.
Ook onze vicevoorzitter is naar Essen toe gekomen. Om 9:00 uur werden we verwacht zodat we de goederen ‘s middags nog in ons magazijn in Benschop konden lossen.

In Essen aangekomen stonden er een 15-tal broeders en zusters op ons te wachten, die ons zeer gastvrij onthaalden en enthousiast hielpen bij het laden. En het was best een hoop gesjouw!
De oplegger was namelijk zo groot dat we niet achter de kerk konden komen zodat we de goederen aan de straatkant moesten inladen.
In de kelder van de kerk heb ik mijn ogen uitgekeken wat daar allemaal stond aan hulpgoederen die voor Afrika bestemd zijn. Er werd me gevraagd welke materialen we konden gebruiken voor Suriname.
We mochten het volgende laden:
  • 50 fietsen
  • 9000 tandenborstels
  • kleding
  • rollators
  • haarborstels
  • nagelschaartjes
  • 2 elektrische rolstoelen
De elektrische rolstoelen waren keurig verpakt in houten kisten om beschadiging tijdens het vervoer te voorkomen.
Het bijzondere aan dit laatste is dat mijn vrouw op 8 april een telefoontje uit Suriname kreeg met de vraag of we wilden uitkijken naar een scootmobiel. Een jongen daar, die hier geheel afhankelijk van is, was aangereden en in het ziekenhuis terecht gekomen. Hij was erg verdrietig omdat zijn scootmobiel onherstelbaar beschadigd was door de aanrijding. In Suriname heb je niet zomaar een andere tot je beschikking…………

Men was zo gelukkig toen mijn vrouw kon vertellen dat we de volgende dag in Duitsland twee elektrische rolstoelen mochten ophalen! Men zou de betreffende jongen direct laten weten dat er weer een vervoermiddel voor hem zou worden opgestuurd. Dit nieuws zou beslist zijn genezing bespoedigen!!

Ook voor de tweede elektrische rolstoel is al een bestemming. Een andere jongeman die tot zijn middel verlamd is heeft een scootmobiel, maar deze vertoond zoveel gebreken………..
Zo zie je maar weer alles komt op de juiste tijd, de lieve God laat ook nú wonderen geschieden!

‘s Middags om 15:00 uur waren we in Benschop waar ook daar een enthousiaste ploeg broeders en zusters klaar stonden om te helpen uitladen. Het is prachtig werk wat je zo met elkaar mag doen en dan mag het al met al een vermoeiende dag zijn geweest, je wordt hier zelf ook blij en gelukkig van en ik heb dit graag voor onze medemens gedaan.

Teus Anbeek