nl:archief2009:20090610_container_laden_met_hulpmiddelen_in_de_wijk_bos_en_lommer

10.06.2009 Container laden met hulpmiddelen in de wijk Bos en Lommer!

Amsterdam, 10 juni 2009. In de wijk Bos en Lommer in Amsterdam staat het oude Elsevier gebouw. Dit grote gebouw staat nagenoeg helemaal leeg op de kelder en de onderste verdiepingen na waar Stichting Karam haar onderkomen heeft. Stichting Karam is een hulporganisatie die zich vrijwillig inzet voor kansarme, minder valide en/of gehandicapte mensen in ontwikkelingslanden. De vrijwilligers van de stichting zamelen rolstoelen en ander medisch materiaal in en hebben op deze manier al verschillende ziekenhuizen en andere instellingen in Marokko en Suriname kunnen helpen. Ook particulieren die rolstoelen of andere medische hulpartikelen nodig hebben, zijn door hun geholpen.

Richard van Axel Dongen is bij Stichting Karam de vrijwilliger voor Suriname. Hij is in 2004 begonnen in Suriname een cursus revalidatietechniek voor beginners te geven. Hij merkte dat er in Suriname weinig kennis is op dit gebied. Richard heeft toen een voorstel gedaan aan verschillende verpleeg- en ziekenhuizen om hierin cursussen te geven. Het gevolg daarvan is dat hij inmiddels verschillende keren naar Suriname is geweest om deze cursussen te geven. De vraag naar medische hulpmiddelen is erg groot in Suriname.

Naast het verzenden van medische hulpmiddelen zet Stichting Karam zich in voor (kansarme) jongeren in Amsterdam. Door het aanbieden van

activiteiten, zoals sportevenementen, muziekconcerten, huiswerkbegeleiding e.d. probeert Karam deze jongeren van de straat te houden. Door de jongeren zelf deze activiteiten te laten organiseren beoogt Karameen verantwoordelijkheidsgevoel onder deze jongeren te kweken en een positieve bijdrage te leveren aan hun ontwikkeling.

In de afgelopen twee jaar is er geen geld geweest om een container met bovenstaande hulpmiddelen naar Suriname te sturen. Door een donatie aan Stichting Corantijn van twee lieve mensen (die graag anoniem willen blijven) die over het bovenstaande gehoord hadden, kon er woensdag 10 juni een container met hulpmiddelen geladen worden. Een geweldig groots gebaar waar we erg blij mee zijn. Daarin staan wij niet alleen want ook diegenen ( met name Richard van Axel Dongen) die zo ijverig bezig zijn geweest deze hulpmiddelen in te zamelen en eventueel te reparen, zijn super blij dat dit alles nu ook daadwerkelijk naar Suriname gaat. Maar bovenal, wat zullen er met deze materialen weer vele hulpbehoevenden in Suriname blij gemaakt kunnen worden.
Afgelopen week had ik Rob Jansen vanuit Suriname aan de telefoon. Hij zal de container ontvangen en zorgen voor de distributie. Hij vertelde dat hij in de afgelopen dagen op de fiets op weg was door Paramaribo. Tijdens deze tocht zag hij een meneer in een rolstoel die moeite had vooruit te komen. Rob zag dat bij deze man beide benen waren geamputeerd. Hij stapte af en vroeg de man of hij hem ergens mee kon helpen. Hij zag toen in wat voor een slechte staat de rolstoel was en hoorde dat deze man de rolstoel moest huren, dat deze niet eens van hem zelf was. Wetende dat de container met zoveel prachtige rolstoelen eraan komt heeft hij deze man direct een eigen rolstoel beloofd in een veel betere staat. Rob vertelde hoe blij hij zelf hiervan werd. Dat hij dit kon beloven aan deze man maar vooral ook over hoe blij deze man was. Wat geweldig dat je dan hierin kunt voorzien!
Woensdagmorgen, 10 juni, aangekomen in Amsterdam, was het al een drukte van belang. Richard was samen met een deel van zijn familie en een aantal jongeren die hem de helpende hand boden al een heel eind op gang. Het was geweldig te zien dat ook de  jongeren meehielpen de container te laden. Fantastisch om te zien dat zij op zo’n positieve manier zich willen inzetten voor hun medemens, zeker in de wetenschap dat zij het zelf ook niet altijd even makkelijk hebben. Dan gun je dat dit werk voor een ieder tot een zegen mag zijn.

Clara Anbeek