nl:archief2009:20090611_gelukkig_maken_is_gelukkig_worden

11.06.2009 Gelukkig maken is gelukkig worden!

Na maanden van voorbereidend werk, inzamelen van bruikbare goederen waar in Suriname behoeften aan is, uitsorteren en verpakken, was het donderdag 11 juni zover dat we een 40 ft (74 kubieke meter inhoud) container konden laden.

Voor zo’n dag hebben we altijd een grote zorg, dat het weer mee mag werken en dat het droog mag zijn tijdens het laden. Daarom bidden we daar ook veel voor.

Deze dag hebben we de nabijheid van de Lieve God weer zo duidelijk mogen ervaren, wat ons oneindig dankbaar en blij stemt.
Toen we ‘s morgens opstonden kwam de regen met bakken uit de lucht. Regelmatig keken we met zorg naar buiten. Toch wilde we op de Lieve God vertrouwen dat het bij het laden van de container droog zou zijn.
Om 8 uur reden we richting Benschop, het regende nog steeds flink maar hoe dichter we bij Benschop kwamen hoe minder de regen werd en nadat we koffie hadden gedronken was het nagenoeg droog. Even later was het helemaal droog en ‘s middags kwam zelfs de zon door. Echt SUPER!

Een grote groep vrijwilligers was vanuit verschillende delen van ons land gekomen om samen met ons deze grote klus te klaren. Niemand had zich laten tegenhouden door de regen en daardoor de lange files die ze moesten trotseren om in Benschop te komen. Niemand is daarvoor omgedraaid naar huis. Sommige hebben er zelfs 4 uur over gedaan om in Benschop te komen. Wat een “KANJERS”!

Het was fantastisch dat we weer gebruik mochten maken van pallets en palletwagentjes. Metaalbewerkingsbedrijf Scherpenzeel B.V., het bedrijf van onze vicevoorzitter, stelt deze iedere keer ter beschikking aan ons wat een fantastische hulp voor ons is.
Vers Markt Jan Jongerius, de “buurtsuper” uit Hilversum gaf ons opnieuw een grote doos met allerlei soorten fruit mee voor alle harde werkers. Jan wil op die manier zijn bijdrage leveren. Iedereen vond dit echt “SUPER” van de buurtsuper!

Wat hebben we deze dag met elkaar hard gewerkt, maar wat hebben we ook weer ontzettend veel plezier gehad, het liep allemaal geweldig!
Toen we rond half vier de deuren van de container hadden gesloten en we weer aan de koffie zaten kwam de regen weer met bakken uit de lucht. Dan wordt je even heel erg stil..................en kan je alleen maar zeggen: "DANK U WEL LIEVE GOD!" Dank U wel!

Bij mijn vraag aan sommige broeders en zusters die deze dag mee hebben gewerkt waarom men komt helpen kreeg ik de volgende antwoorden:
  • Dat het heel bijzonder is om onze medebroeders en –zusters en medemens in zo’n ver land die het zoveel minder hebben dan wij te kunnen helpen. Daar wil ik graag op mijn manier een steentje aan  bijdragen. Het is ook geweldig om zo met elkaar bezig te zijn voor datzelfde doel, jong en oud, de één in de 80 de ander net 20 en dat in  een geweldige harmonie.
  • Het is fijn om een ander te kunnen helpen en het is gezellig om zo met  elkaar bezig te zijn.
  • Omdat ik daarvoor de gelegenheid heb. Het is fijn om meer betrokken te zijn bij Suriname. Je krijgt met elkaar als broeders en zusters, zowel onderweg naar Benschop als bij het laden van de container, een bijzondere band. Het geeft ook een goed gevoel om, al is het op afstand, anderen blij te maken.
  • Omdat ik het belangrijk vind om een ander te helpen. En ik vind het zonde wat hier allemaal wordt weggegooid waar in Suriname zoveel behoefte aan is. Met die wetenschap doe ik het met liefde, daarbij help ik dan hier de afvalberg te verkleinen. En het is erg gezellig.
  • Dit is gewoon FORMIDABEL, dit ontroert me als ik zo iedereen bezig zie. Geweldig!
Eén van de vrijwilligers maakte van zijn dag een kort en bondig verslag:
  • 9.00 uur:
    • vertrek naar Benschop. Als het weer blijft zoals het nu is wordt alles wel erg nat
  • 9.20 uur:
    • bij Benschop, het regent bijna niet meer. Even koffie drinken met elkaar. Daarna de spullen naar de container brengen, het is droog en het blijft droog. Er heerst onderling een prima sfeer.
  • 15.30 uur:
    • container vol, na veel gestouw de deur dicht. Het is nog steeds droog. Na gedane arbeid is het goed rusten onder het genot  van een bak koffie. En toen……. wat is dat voor een geluid? Het regende en behoorlijk ook.

Bedankt “Vader” dat het vandaag droog is gebleven. Waarom ik dit werk doe? Omdat je met de spullen die je hier verzamelt en inpakt je medemens helpt en kan voorzien van vaak broodnodige middelen.

Graag eindig ik waarmee ik begonnen ben omdat we dat telkens weer met elkaar ervaren: “Gelukkig maken is gelukkig worden!”

Clara Anbeek

,