nl:archief2009:20090827_hulp_voor_het_binnenland

27.08.2009 Hulp voor het binnenland

Buiten de vele instellingen welke Stichting Corantijn ondersteunt proberen we de bewoners in het binnenland een steun in de rug te bieden. Tijdens ons verblijf in Suriname hebben we daarom de dorpjes in het binnenland bezocht, o.a. de dorpen Jaw Jaw, Pikien Slee en Grantatai aan de boven Suriname rivier, samen met Rob Jansen hebben we de oudere en hulpbehoevende mensen bezocht en gekeken wat we als Stichting voor hen konden betekenen. Onderstaand is een kleine impressie van een aantal resultaten.

Mevrouw Tembe Finisi
  • 90 jaar.
  • Mevrouw is blind.
  • Heeft een laag/hoog bed, beddengoed en een rolstoel ontvangen.
Mevrouw is zielsgelukkig nu, zij kreeg tranen in haar ogen en moest lachen toen zij haar hulpmiddelen ontving. Zij wist duidelijk niet wat haar overkwam.

Mevrouw Carmen Finisi
  • 44 jaar.
  • Door een beroerte halfzijdig verlamd.
  • Alleenstaande moeder van 8 kinderen.
  • Leeft van de AOW-uitkering van haar moeder, dat bedraagt 300 SRD (70 euro) per maand.
  • Mevrouw heeft een rollator ontvangen waar zij erg blij mee is.
Nu moet er nog een pad komen tussen haar kookhut , woonhut en de hut van haar moeder!

Mevrouw Norma Poeketi
  • 51 jaar.
  • Aan beiden benen verlamd.
  • Heeft een hoog/laag bed, beddengoed en een passieve rolstoel gekregen.
Mevrouw moet nog een po-stoel krijgen omdat zij anders erg moeilijk naar het toilet kan. Zij is erg blij en gelukkig met haar nieuwe bed en rolstoel.

Mevrouw Leona Maila
  • 50 jaar.
  • Halfzijdig links verlamd
Zij heeft een hoog/laagbed, beddengoed en een passieve rolstoel gekregen

Meneer Kaletna Haabo
  • 34 jaar.
  • Door een ongeluk mist hij zijn linker onderbeen.
  • Hij heeft een hoog/laag bed ontvangen.
Nu wordt er uitgekeken naar een speciale fiets zodat meneer zich makkelijke en goed kan voortbewegen
Meneer Frank Ernst Mangol
  • 41 jaar.
  • Twaalf jaar geleden een ongeluk gehad in het binnenland van Suriname  waardoor meneer zijn ruggengraat en been zijn gebroken en hierdoor verlamd is geraakt vanaf zijn romp. Hij leeft met een 30 cm lange pen in zijn rug en een pen in zijn been.
Meneer heeft van de Stichting Corantijn een elektrische rolstoel, een bed een po-stoel en 1 doos katheters gekregen.
  • Kort geleden is meneer met de rolstoel in de goot gevallen omdat de brug naar zijn huis kapot was. Zijn rolstoel is nu kapot (door het water) en kan niet meer gemaakt worden.
Stichting Corantijn trok zich het lot van deze man aan en heeft inmiddels voor een andere rolstoel gezorgd.
Tijdens die val zijn er nekwervels verschoven en kan hij zijn armen niet meer goed gebruiken

Als je hoort en ziet hoe blij men is met dit kleine beetje hulp dan wordt jezelf ook gelukkig en ben je dankbaar dat je dit werk mag doen.

Clara Anbeek