nl:archief2009:20091024_de_grote_klus_in_uithoorn

24.10.2009 de GROTE klus in Uithoorn

Zeer vermoeid, met pijnlijke spieren, vol blauwe plekken en zelfs sommigen met lichte blessures, hebben we het project, dat bestond uit het leeghalen en het demonteren van materiaal van de onder- en de bovenbouw van basisschool voor speciaal onderwijs De Dolfijn in Uithoorn, doorstaan. Het plan was om dit in acht dagen te realiseren (van zaterdag 17 tot en met zaterdag 24 oktober). Een geslaagd project want we hebben het ruim binnen de tijd uitgevoerd, we waren al op donderdag 22 oktober klaar!

Dagelijks kwamen tussen de tien en dertien fantastische helpers samen om deze klus te klaren. Vanuit Nederland én Duitsland reisde men af richting Uithoorn. Je zou als het ware een cirkel kunnen trekken van Den Helder naar Veendam, dan richting Hamburg, Arnhem, Utrecht en Terneuzen en weer terug naar Den Helder.

Helemaal geweldig! En dat is nog veel te zwak uitgedrukt…..

Wat hebben we hard gewerkt!
De container is op maandagochtend bij één van de scholen geplaatst. De onder- en de bovenbouw hadden namelijk ieder een eigen locatie. De gemeente heeft de vergunning hiervoor aan ons geschonken. In de noodgebouwen en de scholen zelf is al het schoolmeubilair, voor zover dit kon, gedemonteerd en de schoolborden zijn van de muur afgehaald.

Elke dag om 09:00 uur kwam de conciërge, de heer Rein Maassen, met ons om de tafel zitten om de voortgang te bespreken en om eventuele vragen te beantwoorden.
Wij willen hem en ook de leiding van De Dolfijn hartelijk bedanken voor hun tijd en voor de prachtige materialen die aan ons geschonken zijn. Hiermee kunnen wij veel scholen in Suriname ondersteunen!

In beide scholen mocht de keuken worden gedemonteerd. Hieruit kon al het witgoed mee waaronder wasmachines, kookplaten, een droger, een gasfornuis en magnetrons. Verder konden we alle keukenbenodigdheden (potten, pannen, bestek, serviesgoed, etc.) inpakken.

Ook meerdere werkbanken zijn ons aangeboden. Het (elektrisch) gereedschap, schroeven, moeren, doppen, etc., dat eerst uitgezocht moest worden, is in dozen verpakt.

Anderen waren weer bezig met het afhalen van de gordijnen en vitrage. Gigantische lappen! Daarna zijn alle gordijnenrails van het plafond afgeschroefd.

Speeltoestellen, wc-potten, wasbakken, roestvrijstalen aanrechtbladen, kasten, stoelen, kerstspullen, een levensgrote poppenkast, schilderijlijsten, knutselspullen, het is gewoon teveel om op te noemen….

De container zit mud- en mudvol. Ondanks dat we voor zo’n grote container weinig vulmateriaal hadden (alleen wat keukenhanddoeken, de vitrages en gordijnen) zijn we, doordat alles is gedemonteerd, in staat geweest om het zo in te pakken dat er zeer weinig lucht vervoerd wordt.

Gelukkig heeft de leiding van de school aangeboden dat al het materiaal dat over is, en dat we graag willen hebben, mag worden opgeslagen.

We hebben met twee aanhangers, waar van we er één het hele jaar door gesponsord krijgen door de firma Loogman tanken en wassen in Aalsmeer, het materiaal van de ene school naar de andere, waar de container stond, vervoerd. De kosten van de andere aanhanger zijn geschonken door één van onze vrijwilligers. Hartelijk dank voor deze gift!

Met een vrachtwagen en de gesponsorde aanhanger hebben we al een groot deel van het opgeslagen materiaal naar Benschop gebracht.
De rest zal in de loop van de komende maanden worden opgehaald.

EEN GROOT APPLAUS VOOR AL DIE KANJERS!

VANUIT DE GROND VAN ONS HART: DANK JULLIE WEL!!