nl:archief2010:20100510_aids_een_groot_gevecht

10.05.2010 AIDS een GROOT gevecht!

In het afgelopen jaar, 2009, hebben we de RGD (Regionale GezondheidsDienst) post Welgelegen ondersteund met vele hulpgoederen, zoals verbandmaterialen, medicijnen, sondevoeding, incontinentiematerialen en kleding.
Zr. Dams, die de leiding heeft op deze post, draagt zorg voor vrouwen en kinderen die met HIV besmet zijn of aids hebben. Aids is in Suriname een heel groot probleem. Er rust een enorm taboe op, het is praktisch onbespreekbaar.
Daarom zet Zr. Dams zich juist voor deze mensen in.

Bij onze eerste aanblik van Zr. Dams had ze meteen ons hart gestolen. Echt een Kanjer die zich met hart en ziel inzet voor haar vrouwen en kinderen en voor hen dagelijks een gevecht aangaat met allerlei instanties.
90% van de mensen die op haar poli komen leven onder de armoedegrens en hebben recht op een kaart van onvermogen zodat ze toch de minimale medische zorg kunnen krijgen. Daarom is Zr. Dams enorm blij met al hetgeen we haar in het afgelopen jaar gestuurd hebben want voor al de bovengenoemde hulpgoederen is geen of nauwelijks geld.
Daarnaast worden de vrouwen en kinderen enorm gediscrimineerd en/of uitgestoten. Dat is ook grotendeels het gevecht van Zr. Dams, het gevecht tegen het onrecht dat deze vrouwen en kinderen door hun besmetting of ziek zijn moeten doorstaan.

De meeste mensen die bij Zr. Dams komen leven onder de armoedegrens wat betekent dat hun leefomstandigheden vaak armzalig zijn. Van de overheid krijgen de vrouwen slechts 130 SRD (ongeveer € 32,50) per maand. Als deze vrouwen ook nog een paar kinderen hebben dan is het voor te stellen dat men daar niet van kan rondkomen.

We weten direct na ons gesprek met Zr. Dams dat we het geld dat we van onze gemeenschap Hilversum hebben meegekregen gaan gebruiken voor babyvoeding. Vrouwen die besmet zijn of aids hebben baren gezonde kinderen. Echter op het moment dat deze kinderen borstvoeding krijgen worden ze alsnog besmet met aids.
Daarom doet Zr. Dams haar uiterst best dat deze vrouwen hun kinderen geen borstvoeding geven. Dat is echter een heel gevecht. In Suriname is het geen aanvaard gebruik dat kinderen de fles krijgen, ze krijgen juist heel lang borstvoeding. We konden van het geld uit Hilversum 72 blikken babyvoeding aanschaffen.

Nadat Zr. Dams een stervend meisje op de grond van een schamel huisje zag liggen is mede door Rob Jansen en een andere donateur het idee ontstaan een huis te huren voor vrouwen en kinderen die in de terminale fase zijn. Met grote hulp van Rob en met materialen van Stichting Corantijn, waaronder meubilair, een ziekenhuisbed, beddengoed, sondevoeding, etc., is dit tot stand gekomen. Er ligt nu een ernstig ziek kind, liefdevol en keurig verzorgd in een bed in plaats van op de grond van dat schamele huisje en mag ze haast op een Koninklijke manier sterven.
Het raakte ons enorm toen we een prachtige foto aan de muur zagen hangen van dit meisje van de tijd voordat ze zo ziek was. Nu in bed zagen we een kindje dat opgezwollen is van al het vocht dat ze vasthoudt en niet meer lijkt op het mooie kind dat ze ooit geweest is. Voor dit meisje zijn we op zoek gegaan naar sondevoeding omdat ze in haar terminale fase niet in staat is om te eten.

Dit is ook de reden dat we gesproken hebben met de heer Anand Autar van Nutrisur. Marion (onze secretaris) had in Nederland al contact gezocht met Nutricia en gesproken over de kinderen met aids in hun terminale fase en gevraagd of we eventueel sondevoeding gedoneerd konden krijgen.
Hierop heeft Nutricia Nederland contact opgenomen met Nutrisur, de distributeur van baby- en medische voeding in Suriname, met de vraag of het mogelijk is dat wij de sondevoeding tegen kostprijs kunnen aanschaffen. Tijdens ons gesprek met de heer Autar merkten we dat hij erg begaan was met hetgeen wij hem vertelden. Hij was zelfs bereid om nog wat van de kostprijs van de sondevoeding af te doen.

Daarnaast mogen we babyvoeding, (die in sommige gevallen beperkt en met een bewijs van de dokter, door de overheid wordt gesubsidieerd) ongelimiteerd en zonder doktersrecept voor dezelfde prijs bij Nutrisur aanschaffen. Dat scheelt een heleboel bureaucratische rompslomp. Normaal is de babyvoeding 13,75 SRD per blik. Als je bedenkt dat deze gezinnen 130 SRD per maand krijgen dan snap je dat deze mensen dat niet kunnen betalen. Nu mogen we de babyvoeding voor 4,75 SRD per blik aanschaffen.

We zijn ontzettend blij met de bereidheid van de heer Autar om ons op deze grandioze wijze te helpen! Ook Zr. Dams is hier ontzettend blij mee.

Om de paar weken organiseert Zr. Dams een bijeenkomst voor ongeveer 80 vrouwen en kinderen met aids of die besmet zijn met HIV. Tijdens dit samenzijn krijgen ze deskundige uitleg en adviezen over hoe om te gaan met hun besmetting en hun ziek zijn. De vrouwen kunnen dan zoveel vragen stellen als ze willen die geduldig beantwoord worden.
Zr. Dams zoekt voor zo’n bijeenkomst sponsors zodat iedereen te eten en te drinken krijgt. Na afloop krijgen de vrouwen allemaal een pakket met kleding, voeding, babyvoeding en luiers. Dit wordt grotendeels gesponsord door Stichting Corantijn. Doordat we ook geld van de gemeenschap Veenendaal hadden meegekregen konden we nog eens 192 blikken babyvoeding kopen die op deze middag uitgedeeld werden.

Als je ziet hoe blij men daarmee is, dan wordt je stil. Ik dacht: iedereen die zich hiervoor heeft ingezet zou dit eigenlijk even moeten zien!!!!
Soms zag ik ook dat Zr. Dams een enkeling wat geld gaf omdat ze weet hoe deze vrouwen er voor staan. Ze is echt een vrouw met een "GROOT HART" die het verdiend om hulp te krijgen in haar strijd tegen aids!

Clara Anbeek