nl:archief2010:20100629_in_de_surinaamse_krant_de_ware_tijd

29.06.2010 'De Ware Tijd'!

Beter vervoer voor pupillen Mr. Huber Stichting

door Hugo den Boer

29/06/2010, De Ware Tijd

Paramaribo - In bijzijn van kinderen en personeel overhandigde Marc Lucas van de Nieuw-Apostolische Kerk (NAK) een 15 persoonsbus namens Stichting Corantijn aan het bestuur van de Mr. Huber Stichting die op zijn beurt de sleutels weer overhandigde aan Saliema Jahangier, directeur van deze stichting. Met de donatie heeft de Mr. Huber Stichting nu betere faciliteiten om haar taken te kunnen uitvoeren.

De stichting vangt kinderen met meervoudige beperking op en de bussen worden ingezet om hen dagelijks naar de dagopvang en de school voor zeer moeilijk lerende kinderen te brengen. “We zijn nu eindelijk naar tevredenheid voorzien in onze behoefte aan transportmiddelen”, verzucht Jahangier die blij is dat ze een hoofdpijn minder heeft.

foto collectie NAK
De nieuwe bus van de Mr. Huber Stichting

“Met de oude bussen hadden we constant pech onderweg en hoge onderhoud- en reparatiekosten. Het rijdend houden van de bussen slokte een hoop van mijn aandacht op. Nu hebben we twee nieuwe bussen. Net op tijd, want de twee oude bussen zouden deze week alleen met veel investeringen door de keuring kunnen komen.” De vernieuwing van het wagenpark begon in 2007 toen Suriprofs een rolstoeltoegankelijke Toyota bus aanbood. Deze week werd de 15 persoonsbus aangeboden en binnenkort wordt er door een anonieme donor een derde bus aangeboden. Stichting Corantijn, de charitatieve organisatie binnen de NAK, zet zich al jaren in om de materiële noden van de Mr. Huber Stichting te lenigen.

Naast de aanvoer van onder meer meubilair en rolstoelen, is er een adoptieplan opgezet, waarbij de meeste kinderen gekoppeld zijn aan een gezin in Nederland en maandelijks een klein bedrag krijgen om een deel van hun dure levensonderhoud te bekostigen. Vorig jaar was er een jeugdconferentie van de NAK in Duitsland waar circa 45.000 jongeren aan deelnamen. Daar kwam Stichting Corantijn in contact met haar zusterorganisatie NAK-Karitativ en sloegen zij de handen ineen om de bus ter waarde van 23.000 euro aan te schaffen. Met een tegemoetkomende sponsoring van Datsun Suriname en AaBeCe kwam de bus met stickers en al aan.