nl:archief2010:20101208_natsj_uitje_dolfijnen

08.12.2010 Uitstapje NATSJ naar de dolfijnen

Mevrouw Moen, een hele lieve vrouw, verkoopt voor Stichting Corantijn allerlei tweedehands artikelen aan huis. Eind november 2010 mochten wij weer een bedrag hiervan ontvangen. Aangevuld met een extra bijdrage hebben we op de dag vóór Kinderdag een uitstapje gemaakt met meneer Moen, de bootsman, een goede betrouwbare man. Alhoewel beiden dezelfde achternaam hebben zijn zij geen familie van elkaar.

Meneer Moen kent het water op zijn duimpje. Hij brengt je naar de dolfijnen en weet er veel over te vertellen.

Hoewel de kinderen in het begin een beetje tegenstribbelden, want onbekend maakt onbemind, hebben we toch de stoute schoenen aangedaan om de trip met de boot te maken. Algauw verstomden de zinnen “tante, ik kan niet zwemmen” en “tante, ik word ziek op het water”.

Eenmaal allemaal aan boord en op ons gemak gesteld door de bootsman Moen ontdooiden de meesten wel en konden we ontspannen aan de tocht beginnen. Onderweg naar Braamspunt, waar we even lekker op het strand zouden gaan, zagen we al dolfijnen. Er werd geroepen, “tante, ze zijn zo dicht bij de boot, we kunnen ze bijna aaien!!”. Enthousiast werd er naar de dolfijnen gekeken. Ook hebben we rode ibissen, Korokoro genaamd in Suriname, gespot, die zie je normaal niet zo vaak.

Op Braamspunt aangekomen hebben we lekker in het zand gespeeld, gewandeld en van de omgeving genoten. Zo dicht bij de grote oceaan zijn de meesten nog nooit geweest en dat heeft wel een indruk achter gelaten. Sommigen hebben nog even gekeken hoe de vissers hun werk doen en daarna werd de tocht voortgezet naar plantage “Rust en Werk”. Daar hebben we bij de garnalenvissers gekeken wat zij aan het doen zijn en hebben daar tussen de middag lekker gegeten. Omdat het bijna 5 december was had iedereen een cadeautje mee genomen voor de persoon die men eerder met lootje getrokken had. Het is een erg gezellige middag geworden met het ruilen van de cadeautjes.

Thuisgekomen is iedereen vroeg gaan slapen, sommigen waren daar onderweg op het bootje al mee begonnen……. We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde en educatieve dag. Dit stukje Suriname hadden velen nog nooit gezien en ze zijn dankbaar dat ze dit op deze manier hebben mogen meemaken.

Lieve mevrouw Moen, hartelijk dank voor uw inzet en Stichting Corantijn, ook bedankt dat we dit uitstapje hebben kunnen maken.

Ingrid en Marc Lucas