nl:archief2011:20110414_natsj_bezoek_sgl_en_argus_college

14.04.2011 Bezoek SGL & ICS Arcus uit Lelystad

In de afgelopen weken werden we gebeld door de coördinator van de Suriname reis van het project van Scholengemeenschap Lelystad (SGL) en van Interconfessionele Scholengemeenschap Arcus (ICS Arcus) uit Lelystad, meester John Mulder. Zij hebben op school een project lopen over integratie en dit project heeft een afsluitende reis naar Suriname om daar kennis te maken met de multiculturele samenleving.

Op maandag 11 april hebben ze een bezoek gebracht aan het NATSJ-huis. De reden dat ze ons internaat bezoeken is om een stukje besef te kweken dat niet alles vanzelf gaat Dat de studiemogelijkheden die je in Nederland zo vanzelfsprekend vindt niet overal zo vanzelfsprekend zijn.

Het waren leuke spontane jonge mensen tussen 13 en 16 jaar . Na aankomst en een lekker “cupje koude stroop” te hebben gekregen hebben wij als NATSJ ons voorgesteld en aangegeven op de kaart van Suriname waar de ouderlijke huizen staan. Bij het aangeven hiervan en erbij vertellen dat sommige jongeren bijna 200 km weg wonen van hun ouders zag je wel een paar verbaasde reacties bij de jongeren uit Nederland.

Na de kennismaking heeft één van de leerlingen van het SGL en ICS Arcus een donatie overhandigd, hij maakte een envelop open en er kwam een gift uit van 1000 euro. Deze gift komt erg goed van pas want de wasmachine op het internaat staat op het punt de geest te geven.

Na de overhandiging van de gift hebben de leerlingen van de NATSJ-huis bewoners een rondleiding gekregen en hebben elkaar in een korte tijd een beetje leren kennen. Er ontstond al een klein interlandje Suriname - Nederland op het speelveld in de achtertuin. Maar ook aan het goede komt een eind…… We hebben leuk afscheid van elkaar genomen. De jongeren van het SGL en ICS Arcus hebben een druk programma af te werken in Suriname.

Vanaf deze plaats dank u wel SGL en ICS Arcus voor de gulle gift!

Groetjes en een brasa van de bewoners en leiding van het NATSJ-huis.

Marc Lucas