nl:archief2011:20111215_container_lossen_in_suriname

15.12.2011 Container lossen in Suriname

Gedurende de vier weken dat we in Suriname waren konden we onze container lossen die we ook zelf met elkaar in Nederland hadden geladen. Na eerst een aantal dagen in het nieuwe magazijn te hebben gewerkt ter voorbereiding kon de klus vrijdag 11 november 2011 geklaard worden.

We kunnen zeggen dat we weer veel hulp van onze Hemelse Vader hebben ontvangen. Om half 11 waren we met zes personen ter plekke, de container zou er om 11 uur zijn. Maar dit is Suriname en om 12 uur en om 13 uur nog geen container. Ondertussen waren een aantal zusters vanuit de gemeenschap Paramaribo de groep komen versterken. We werden aardig ongeduldig, we wilden aan de slag.
Echter even na 13 uur brak er een ware wolkbreuk los. Binnen de kortste keren stond er een grote hoeveelheid water rondom het magazijn. We stonden er tot onze enkels in. Dit alles heeft bijna een uur geduurd. Toen werd het gelukkig weer droog. Maar van de container was nog steeds geen zicht. Wat waren we blij dat we nog niet aan het lossen waren toen de wolkbreuk losbarstte want alle hulpgoederen zouden door en door nat zijn geworden.
Eindelijk, om 15 uur kwam de container. In de tussentijd was het water zover gezakt dat we zonder natte voeten konden lopen. De klus kon beginnen.

Het mooie was dat we inmiddels met een aardig koppel waren. Wij met z’n zessen. En de twee mannen van de Mr. Huber Stichting, die er ook al een paar uur waren om spullen op te halen.
Ze hadden zich niet laten wegsturen toen het zo ging regenen.
Mark en Ingrid, en de zusters uit de gemeenschap hadden we ook echt nodig wilden we voor donker de container leeg hebben.
Van de zusters dachten we eigenlijk dat ze alleen kwamen kijken om te zien hoe het allemaal in zijn werk ging maar toen de deuren van de container open gingen hebben ze allemaal keihard meegewerkt. Jullie kunnen je niet voorstellen hoe blij we hiermee waren want we hadden het anders nooit gered voor het donker zou worden. Rond zes uur begint het hier te schemeren en dan is het ook in één klap stik en stik donker.
Aangezien er geen verlichting is bij het magazijn moet alles bij daglicht gebeuren. De verdere middag is het droog gebleven tot op het laatste moment, maar toen was de container bijna leeg.

Iedereen heeft keihard gewerkt, en wat hebben we ook weer ontzetten veel plezier gehad!

Voor donker stond alles in het magazijn, waarvan een groot deel al gesorteerd zodat de instellingen het na het weekend konden ophalen.

Het was echt FANTASTISCH dat we alles droog in het magazijn hadden staan.

Clara Anbeek