nl:archief2012:20120315_actie_kaarsvet_2012

ACTIE: kaarsvet: Brand uw kaarsen en help!

Bij een romantisch diner of gezellig samenzijn op het terras steken we vaak kaarsen aan voor een sfeervolle avond.

. . . . . ZODRA DE KAARS IS OPGEBRAND HEBBEN WIJ U NODIG! . . . . .

Er blijven namelijk altijd resten kaarsvet achter omdat de kaars niet goed opbrand of het lont is eerder op dan de kaars.
Deze resten worden weggegooid. Wij willen voor het doel, dat wij al sinds 2011 steunen, ook gedurende het jaar 2014 landelijk kaarsvet blijven inzamelen.

Welk doel ondersteunen we hier mee?
Mevrouw Ethel Pengel, die Stichting Double Positive heeft opgericht, is sinds 1983 besmet met hiv en begeleidt en ondersteunt andere vrouwen die aids hebben of besmet zijn met hiv. Zij leert de vrouwen kaarsen maken.
De kaarsen worden in allerlei kleuren en vormen gemaakt en als presentjes verkocht. Dit genereert een stukje inkomsten voor deze vrouwen. Grondstoffen om kaarsen te maken zijn in Suriname voor deze doelgroep niet te koop en daarom willen wij Stichting Double Positive op weg helpen met deze actie.
Kaarsen maken bij Stichting Double Positive
Het maken en verkopen van kaarsen verloopt zo goed dat het voor een drietal van deze vrouwen mogelijk is geworden om vanuit huis een eigen kaarsenmakerij/winkel te beginnen.

Naast Stichting Double Positive ontvangt inmiddels ook heil pedagogisch kindercentrum Matoekoe, waar een kaarsenmakerij is, een deel van het kaarsvet.
Kaarsen maken bij Kindercentrum Matoekoe

Santa Boma, de grootste gevangenis in Suriname, is de derde instantie die een deel van het kaarsvet ontvangt. Ethel Pengel, oprichtster van Stichting Double Positive, gaat vrouwen op de vrouwenafdeling aldaar leren om kaarsen te maken. Dit helpt mee aan de terugkeer van deze vrouwen in de maatschappij.

kaarsen die van het kaarsvet gemaakt zijn

U kunt het kaarsvet inleveren na overleg met ons secretariaat (secr.corantijn@nak-nl.com). In deze mail graag de hoeveelheid kaarsvet en uw telefoonnummer vermelden. Wij zullen dan zo snel mogelijk contact met u opnemen.