nl:archief2012:20120614_resultaat_lokaal_thaborschool

14.06.2012 Resultaat project klaslokaal Thaborschool

Tijdens ons verblijf in Suriname, oktober 2011, werd ons de vraag gesteld door Mw. Palmburg, directrice van de Thaborschool, of Stichting Corantijn zou willen helpen met het afbouwen van een lokaal waar de school met hulp van het Ministerie van Justitie al aan was begonnen. Gedetineerden voerden de bouw uit wat de kosten drukte want het budget was niet groot. Ter hoogte van het dak was het geld op.

Samen met twee andere organisaties heeft Stichting Corantijn hulp geboden zodat het lokaal kon worden afgebouwd en in gebruik kon worden genomen. Dit laatste tot grote vreugde van leerkrachten en leerlingen.

De Thaborschool had namelijk eerder een lokaal gecreƫerd op de plaats waar de toiletten hadden gestaan. Nu een donkere ruimte waar 50 kinderen les kregen, de stank van de toiletruimte was nog waarneembaar. Mw. Palmburg vond deze situatie verschrikkelijk voor zowel de docenten die daar les gaven als voor de kinderen. Daarom heeft ze niet gewacht op de overheid of op het bestuur en zijn ze met hun kleine budget begonnen want er moest een oplossing komen voor dit donkere overvolle lokaal.

Het was dan ook een groot feest toen het lokaal officieel geopend werd met een trotse Mw. Palmburg en docenten en kinderen die erg blij waren.

Er ontbreekt nog water en elektra in een andere vleugel van de school, ook daar wil Stichting Corantijn de helpende hand bieden zodat ook dat kan worden aangelegd.

Clara Anbeek