nl:archief2012:20121216_hulpgoederen_binnenland

16.12.2012 Hulpgoederen voor het binnenland!

Tot onze spijt konden we dit keer niet het binnenland in. Daarom hebben we er voor gezorgd dat er een bus met hulpgoederen geladen en naar het binnenland vervoerd werd.

De situatie in het binnenland is vaak nog schrijnender dan wat we in Paramaribo en omgeving aantreffen. De scholen zijn slecht voorzien van materialen, de medische posten hebben eigenlijk niets of nauwelijks wat, kleding voor de kinderen ontbreekt grotendeels etc., etc. De twee enthousiaste broers Sampi kwamen met een bus en deze werd zowel van binnen volgeladen als bovenop opgeladen. Gelukkig is de Afobakaweg, de weg dwars door het oerwoud, nu helemaal geasfalteerd anders hadden we niet geweten of ze wel met alle spullen op het dak goed aan zouden komen. Maar het is gelukt zoals we later hoorden. En wat waren ze er blij mee. We weten dat dit goed terecht komt want kapitein Etiré Sampi die de goederen in ontvangst nam is heel gedreven en biedt zijn hulp niet alleen in zijn eigen dorp Nieuw Aurora maar in het hele gebied.

De avond voor ons vertrek terug naar Nederland kwam hij samen met een van zijn broers ons nog bezoeken en heeft ons op zijn manier gehuldigd. Hij was hiervoor speciaal naar de stad gekomen. Hij sprak zijn blijdschap en dankbaarheid uit dat we de mensen in het binnenland nooit vergeten en hij zei ons hoe blij hij/zij zijn met de goederen en wat het voor hen betekent, dat de kinderen gekleed naar school gaan en dat de scholen beter voorzien worden. Ook de matrassen en dekbedden waren blij ontvangen waardoor de mensen niet meer op de harde vloer hoeven te liggen.

De blijdschap van de kapitein gold in het bijzonder ook de hulp die we hadden geboden voor het repareren van de buitenboordmotor van zijn korjaal. Dit verzoek hadden we een dag of 10 ervoor gekregen. We hoorden dat de motor al vanaf juli bij de reparateur lag maar dat het hen aan geld ontbrak om het te laten maken. Stichting Corantijn heeft dit toen voor haar rekening genomen. We weten hoe belangrijk een boot voor hen is in het binnenland. Een boot dient niet alleen om jezelf te verplaatsen over het water maar vooral ook voor levensonderhoud, voor het vissen, het vervoer naar de kostgrondjes, het vervoer van de kinderen naar school, vervoer van zieken en vrouwen die gaan bevallen naar de medische posten, die vaak ver afgelegen zijn en het vervoer van de hulpgoederen naar de verschillende dorpen. Met andere woorden een boot is voor hen echt van levensbelang. We waren daarom ook erg blij dat we de mogelijkheid hadden om hen deze hulp te bieden.

Clara Anbeek