nl:archief2013:20130116_uitdelen_voedselactie

Jetty Melchers
Ethel Pengel Ethel Pengel Ethel Pengel
Ethel Pengel

De voedselactie die we in Nederland hebben gehouden heeft een grandioos resultaat opgeleverd. In de container van juni en oktober 2012 hebben we een flinke hoeveelheid voedsel kunnen versturen.

Toen de container 9 november in Suriname gelost werd hebben we direct alle dozen met voedsel meegenomen en in ons huisje gezet om te verdelen. Ons huisje leek wel een opslagplaats. Voor de kindertehuizen hebben we van het geld dat specifiek voor de voedselactie was binnengekomen naast het broodbeleg, de olie, maggiblokjes en bruine bonen ook een baal rijst kunnen kopen. In Nederland hadden we voor gezinnen al een pakket samengesteld, daar zat in; rijst, olie, bruine bonen, maggiblokjes, sardientjes, een blik ham of boterhamworst, verder broodbeleg als pindakaas, jam en/of appelstroop, chocopasta en hagelslag. Deze pakketten hebben we samen met een lakenpakket, bestaande uit; twee lakens, twee slopen, twee hand- en twee theedoeken, twee washandjes en twee vaatdoekjes bij verscheidene zeer armen mensen gebracht. Hierdoor hebben we weer een hoop leed gezien wat men zich bijna niet kan voorstellen.

Samen met Jetty Melchers, een verpleegkundige die zich ook enorm inzet voor de kwetsbaren in de samenleving, zijn we in een buurt geweest waar een gebouw staat dat ooit een groothandel is geweest. Daarin zijn kamers gemaakt van ongeveer 4 x 4 meter. Hierin wonen gezinnen bestaande uit soms acht personen. Deze kamers hebben geen ramen, geen ventilatie, geen stromend water en zijn ontzettend heet. Er hangt een muffe dikke lucht in deze kamers. Ook is er geen speelruimte voor de kinderen. Voor het gebouw ligt een drukke straat, geasfalteerd, dus daar wordt hard gereden.

De vrouwen nodigden ons uit om binnen te komen. Bij het binnengaan benam het je gelijk je adem. Het was dan ook niet verwonderlijk dat we daar kinderen zagen die moeite hadden met ademhalen. En de huurprijs; 500 t/m 800 SRD (voor € delen door 4). Als er al een bed stond, meestal sliepen de kinderen allemaal op de betonnen vloer. Van een verzorgingstehuis in Nederland hadden we heel veel beddengoed ontvangen, waaronder ook dekbedden. We hebben gezorgd dat de gezinnen deze dekbedden kregen zodat de kinderen daarop konden liggen in plaats van op de betonnen vloer.

Tevens hebben deze gezinnen allemaal een voedselpakket en een lakenpakket ontvangen. De mensen waren daar een beetje beduusd van en erg blij dat er aan hen gedacht werd. Eigenlijk is dat het belangrijkste dat deze mensen die aan de onderkant van de samenleving leven en soms, zoals Rob ook zegt, er bijna zijn afgevallen, het gevoel mogen hebben dat aan hen wordt gedacht, dat zij niet vergeten worden. Jetty heeft zich dan ook vanaf het moment dat we in de wijk geweest zijn zich ingezet voor deze vrouwen en kinderen. Ze probeert hun krachten te bundelen zodat ze niet in deze situatie hoeven te blijven leven. Dat dit mogelijk is heeft Jetty op verschillende fronten al bewezen. En Stichting Corantijn doet ook hierin haar best om hen daarin te ondersteunen.

We hebben ook een aantal dozen met pakketten bij Ethel Pengel van Stichting Double Positive gebracht. Zij had de volgende dag een bijeenkomst met HIV besmette moeders en hun kinderen aan wie ook een voedselpakket en lakenpakket is uitgedeeld.

Daarom iedereen die heeft bijgedragen dat de voedselactie zo’n fantastisch resultaat heeft opgeleverd; heel hartelijk dank!!!

Clara Anbeek