nl:archief2013:20130118_hulp_esther_stichting

18.01.2013 Hulp voor de Esther Stichting

Zr. Annie

De Esther Stichting is een tehuis in Paramaribo waar leprapatiënten worden opgevangen, over het algemeen een vergeten groep. De Esther Stichting biedt een deel permanente zorg en een deel van de mensen woont redelijk zelfstandig in kleine huisjes op het terrein. Enkelen van hen koken zelfs nog voor zichzelf.

Wondverzorging is een belangrijk onderdeel van de dagelijks zorg voor leprapatiënten. Zr. Annie die de verantwoording heeft in de verbandkamer heeft daar een dagtaak aan. Dagelijks komt er een groot aantal patiënten naar haar toe waarvan de wonden verzorgd moeten worden. En iedere dag geeft dit haar veel moeite omdat er altijd een groot tekort is aan verbandmiddelen. Ondanks dat wij, Stichting Corantijn en Stichting Kamaga, veel verbandmaterialen sturen en dat er van de gemeente Harderwijk maandelijks een donatie voor verbandmiddelen heengaat, is er altijd een groot tekort. Dit omdat er dagelijks zo’n grote hoeveelheid aan verband door heen gaat en de verbandkamer door de Esther Stichting minimaal wordt voorzien. Het is een grote zorg voor de verbandzuster die het vreselijk vindt voor de mensen die zij verzorgt. We doen daarom ons uiterste best om de verbandkamer goed te voorzien en in elke container gaat er een aantal dozen met verbandmiddelen voor hen mee. Het geld wat de gemeente Harderwijk schenkt wordt dan gebruikt voor middelen om de wonden schoon te maken en te verzorgen.

Je ziet ook duidelijk verschil in de kast van de verbandkamer als er een donatie aan verbandmiddelen is verstrekt, dan is de kast met verbandmaterialen weer geheel gevuld.

Een deel van het geld van de voedselactie hebben we gebruikt om voor de mensen van de Esther Stichting een speciaal pakketje te maken. Degene die nog zelf koken kregen een voedselpakket. Voor degenen die bij de Esther Stichting eten hebben we een pakketje gemaakt met een pakje thee, een pak sap, een rol koekjes en een pak beschuitjes.

Nadat er boodschappen zijn gedaan hebben Zr. Annie en haar collega ons geholpen de pakketjes samen te stellen en zijn we met elkaar op pad gegaan om iedereen zo’n pakketje te brengen. Het is natuurlijk niet veel maar zoals een mevrouw tegen ons zei; dat jullie aan óns gedacht hebben!; en de vrouw gaf me een kus op mijn hand. Dit gebaar ontroerde me zeer en ik dacht; dit is eigenlijk het allerbelangrijkste, dat deze mensen die vaak zo vergeten worden het gevoel hebben dat er ook aan hen wordt gedacht.

Clara Anbeek