nl:archief2013:20130525_resultaat_schenking_overstroming

25.05.2013 Resultaat schenking matrassen overstroming

Zoals u hebt kunnen lezen in het vorige artikel is op dit moment grote regentijd in Suriname. In sommige gebieden is er in relatief korte tijd veel regen gevallen waardoor de Cottica rivier in het noord/oosten van Suriname buiten zijn oevers is getreden.

In het dorp Akale-Kondre staat het water nu op twee meter hoogte. De mensen uit dit dorp zijn vrijdag 17 mei geëvacueerd naar Moengo en verblijven op dit moment in een sporthal. Het gaat om 130 gezinnen, ongeveer 200 man/vrouw en kinderen. Volgens de weerdeskundige zal er voorlopig nog meer regen vallen. Daardoor is het niet bekend wanneer de mensen weer terug kunnen naar hun dorp.

Stichting Corantijn heeft voor de evacuees een donatie gedaan van € 1.500,– waarvoor Rob Jansen, onze contact persoon in Suriname, 38 matrassen heeft gekocht. Samen met een team is hij op dinsdag 21 mei richting Moengo gereden met medeneming van kleding, beddengoed, speelgoed en schoolmaterialen uit de container van Stichting Corantijn die op 22 april jl. was aangekomen en gelost.

De matrassen werden uitgedeeld op de eerste plaats aan bejaarden, zwangere vrouwen en moeders met baby’s. Zij ontvingen ook een pakket met beddengoed en babykleertjes. Voor de overige mensen waren er dekbedden om op te liggen. Daarnaast was er ook kleding, iedereen kon vijf kleding stukken uitzoeken.

Heel veel blijdschap was er door deze onverwachte hulp, dit getuigen de blije gezichten op de foto’s.

Verderop lag Bennatie-Mofo, een klein dorp aan de weg, ook daar waren de mensen vanuit hun dorp geëvacueerd. Het water stond daar niet zo hoog maar de mensen kunnen niet in hun huis en wonen en slapen voorlopig in het verenigingsgebouw. Het komende weekend zal Rob nogmaals met een auto met kleding richting Moengo gaan.

Clara Anbeek