nl:archief2013:20131205_container_gelost_in_suriname

05.12.2013 Container gelost in Suriname!

Maandag 11 november 2013 was de container vrijgegeven en konden we ‘m lossen. De weersvooruitzichten waren slecht voor deze dag en in de ochtend kwam de regen al met bakken uit de hemel, echt van die tropische stortbuien.

Rond 11 uur zou de container bij het magazijn zijn waar het wel een grote modderpoel was maar geen container. Dat de container er nog niet was is niet vreemd in Suriname. Zo werd het 12 uur, 1 uur, 2 uur en ……………eindelijk om half 3,
ja hoor, daar kwam de container.

Ondertussen hadden we echter niet stil gezeten, eerst was Rob vast komen te zitten in de modder met de auto, toen Teus, daarna ook nog Cees en Rini dus we hoefden ons niet te vervelen. In het magazijn vonden we nog een pakket met een deken erin, die hebben we uiteindelijk achter de wielen gelegd zodat de banden daar grip op konden krijgen en met behulp van Melvin, die beresterk is, kregen we de auto's een voor een los uit de modder.

Inmiddels waren we drijf en drijf nat, want de regen bleef regelmatig met dikke plensbuien naar beneden komen. Maar klagen heeft geen zin ook niet dat de container weer zo laat was, het wordt er allemaal niet anders van!
Vol goede moed zijn we begonnen met uitpakken.

In de tussentijd waren er ook al een pick-up, een busje en de bus van de Mr. Huber Stichting gearriveerd, dus wat voor hen en 't Arkje bestemd was wilden we direct bij hen inladen. Maar dat was niet makkelijk, het was flink sjouwen door de modder want de auto's konden niet bij de container komen anders zaten ook zij vast. Onze slippers waren al direct vast gezogen dus zijn we maar op bloten voeten verder gegaan. We liepen werkelijk tot onze enkels in de modder. Het was echt ploeteren. Ondanks dat iedereen die aanwezig was keihard werkte, vlotte het allemaal niet erg, het was zo veel.

Ongeveer om 18.00 uur was de container leeg, maar er stond nog zoveel buiten wat weggereden moest worden. De bus van de Mr. Huber Stichting was al tot de nok toe volgeladen met goederen ook voor andere instellingen bestemd. Cees die ondertussen al richting 't Arkje was gegaan heeft zijn contacten gevraagd waar we een kleine vrachtwagen konden huren zodat alles daar verder mee kon worden vervoerd richting Paramaribo. In het donker hebben we de vrachtwagen geladen met de rest van de goederen voor ’t Arkje, de ziekenhuizen en bejaardenhuizen. Volgeladen vertrok ook deze vrachtwagen richting 't Arkje.

Doodop, vuil en nat waren we om half tien eindelijk thuis, te moe om te eten, we wilde alleen maar een douche en een bed. Wat was dat heerlijk toen we daar schoon in konden kruipen!

De dag erna was het stralend weer en erg heet.
Deze dag hebben we gebruikt om alles wat vervoerd was naar de stad door de Mr. Huber Stichting, Cees en Rini en de gehuurde vrachtwagen, uit te sorteren, te bellen naar de ziekenhuizen en bejaardencentra om alles op te halen.
Zo kwamen toch in korte tijd al veel goederen op de plaats van bestemming waar het met grote blijdschap werd ontvangen.

Clara Anbeek