nl:archief2014:20141130_hulp_rankinschool

30.11.2014 Hulp voor de Rankinschool!

De Rankinschool is een betrekkelijk kleine school in het centrum van Paramaribo, een school voor kinderen uit mindervermogende gezinnen.

Bij een eerder bezoek aan de school werd vastgesteld dat de school er erg verveloos uitzag, geen goede beveiliging had, geen elektra en geen deugdelijk schoolmeubilair. Op de schoolborden kon bijna niet meer geschreven worden door het vocht dat er in de loop der jaren ingetrokken was. De klassen hadden geen kasten om het schoolwerk in op te bergen, etc., etc. Oude situatie Oude situatie Oude situatie Oude situatie Oude situatie

De eerste vraag aan Stichting Corantijn was of wij hen konden helpen met de aanleg van elektra.
Door de gedrevenheid van het schoolteam is er naast de aanleg van elektra ook besloten om één lokaal helemaal op te knappen.

De achterste muur, die nogal wankel was, is eruit gehaald en opnieuw opgemetseld en verankerd. De klas is helemaal opgeschilderd waarbij we zelf ook nog een handje hebben geholpen. Het traliewerk is vernieuwd aan de voorzijde en geschilderd en er is een nieuwe deur met een goed slot geplaatst.

Onze eerste taak toen wij dit jaar in Suriname aankwamen was om naar ons magazijn aan de Highway te gaan.
De Rankinschool kwam schoolmeubilair halen, een aantal bureaus en schoolborden, kinderboeken en schoolmaterialen. Eén van de leerkrachten kwam met een kleine vrachtwagen en een stel kinderen die graag mee wilden helpen. Dat hebben ze ook met veel enthousiasme gedaan.
Als je ziet hoe trots en blij de docenten en kinderen zijn, dan wordt je helemaal warm.

Ook de andere lokalen gaan een opknapbeurt krijgen, daar worden momenteel sponsors voor gezocht. De eerste sponsor is al gevonden. De leerkrachten maar ook de ouders gaan zichzelf er ook voor inzetten. En dat is onze bedoeling met dit project. We willen laten zien wat er met het opknappen van dit ene lokaal mogelijk is zodat de mensen zelf ook enthousiast worden en mee aanpakken. Want het is hún school waar ze zelf ook trots op moeten zijn. Dit is hier duidelijk gelukt.
het opgeknapte lokaal het opgeknapte lokaal

Je merkt het enthousiasme en dat zowel de leerkrachten als de leerlingen met veel meer plezier naar school gaan.
We gaan ze zeker blijven volgen en we weten dat we hen met schoolmaterialen heel blij kunnen maken!

De jongens die mee geholpen hebben met het sjouwen zijn beloond met een doos lego die we van een sponsor mochten ontvangen. Dit was voor hen echt een enorm cadeau waar ze heel erg blij mee waren.

Clara Anbeek