nl:archief2014:20141215_actie_montessorischool_hilversum

15.12.2014 Actie Montessorischool-zuid Hilversum!

De leerkrachten van de Montessorischool-zuid, wilden hun leerlingen graag leren iets te betekenen voor anderen, die het zoveel minder hebben dan zijzelf. Hierdoor ontstond het idee om in iedere klas een verhuisdoos neer te zetten die dan door de kinderen gevuld kon worden met spulletjes van hunzelf, bestemd voor kinderen in Suriname.

Het was ontroerend te zien wat in de dozen was gedaan maar vooral ook hoe die dozen versierd waren met tekeningen, een paar lieve woorden, de vlag van Nederland of de vlag van Suriname etc.. Uiteindelijk hebben we hiermee vier scholen in Suriname blij kunnen maken. Iedere school kreeg drie dozen met een verrassende inhoud.

De meeste scholen in Suriname hebben voor kleuters en kinderen in de groepen 3 en 4 vrijwel geen spel- , ontwikkelings- en knutselmaterialen. Het was daarom een geweldige aanwinst voor de scholen ieder drie dozen met speelgoed, spelletjes en knutselmateriaal te ontvangen. De keuze van de scholen in Suriname werd bepaald doordat we daar in de loop der tijd de enthousiaste leerkrachten hebben leren kennen en merkten dat ze ondanks het weinige materiaal dat ze hebben er toch alles aan doen om er voor de kinderen iets van te maken.

In het dorp Mariënburg in het district Commewijne, hebben we drie dozen gebracht. Ook deze school had bijna geen materialen. Wat waren ze blij met onze komst maar vooral met de inhoud van de dozen die we bij ons hadden. Als je ziet hoe blij de kinderen en de leerkrachten daarmee zijn, word je daar zelf ook heel gelukkig van! Je zou willen dat de kinderen in Nederland, die hier met elkaar voor hebben gezorgd, dit zelf ook konden zien. Een van de kinderen vroeg heel spontaan, nadat ze met elkaar de dozen hadden uitgepakt: “Juffrouw mag ik die mevrouw een kusje geven?” Ik kreeg toen een dikke knuffel en een dikke kus van het kind en heel spontaan kwam er ook een ander jongetje me omhelzen. Ik kan jullie zeggen: mijn dag kon niet meer stuk!

In het dorp Abadoe Kondre in het district Marrowijne was het echt feest voor de kinderen in groep 3. Ze mochten meehelpen en kijken wat er in de dozen zat. Ze vonden het geweldig en vooral de juffrouw van de klas was heel blij met de poppenkastpoppen. Ooit hadden ze van iemand een poppenkast gekregen maar …. geen poppen!. Ook hier kan ik zeggen: we hebben vreugde gebracht bij de leerkrachten en de kinderen.

De derde school was de Leonard Leitzelschool in het dorp Pelgrims Kondre ook in het Marrowijnegebied. We wisten dat ze daar echt helemaal niets hadden. Zelfs tafeltjes en stoeltjes ontbraken in de kleuterklas. Voor alle klassen van de school is slechts één kast beschikbaar (zie foto). Dat is eigenlijk ook helemaal niks. Daarom hebben we niet alleen de drie dozen gebracht, maar ook nog een kleine vrachtwagen gehuurd en die met allerlei spullen volgeladen. Het is niet te beschrijven hoe blij ze hiermee waren. Alle klassen liepen uit en de kinderen kwamen helpen alles naar binnen te dragen. Zelfs de kleinsten liepen met stoeltjes te sjouwen. Het was een feest voor de kinderen, en de leerkrachten stonden te stralen. Het was echt een grote verrassing voor hen want ze wisten niet dat we zouden komen.
Een van de meisjes stond te kijken naar al die spullen die van de vrachtwagen kwamen en vroeg bezorgd aan de juf: “Moeten we hier niet heel veel voor betalen?” De leerkracht knuffelde het meisje en zei: “Nee hoor dit krijgen we allemaal!”. Dolgelukkig waren ze met alles wat we voor hen hadden meegebracht aan tafels, stoelen, kasten, schoolmaterialen en speelgoed.

De vierde school was de Lidwinaschool in de wijk Latour, een achterstandswijk in Paramaribo. Op deze school zitten vooral arme kinderen. Ook zij waren blij verrast en haast verlegen met deze onverwachte schenking.
Stichting Corantijn heeft deze school ook nog een kopieerapparaat geschonken omdat de school altijd een tekort aan leerboeken heeft. Ze kunnen nu zelf allerlei materialen kopiëren. Dit kopieerapparaat is voor hen dan ook een bijzonder welkom geschenk.

Dit verslag laat zien hoe we op een eenvoudige wijze iets kunnen betekenen en met elkaar het verschil kunnen maken dat voor een ander van grote waarde is.

Clara Anbeek