nl:archief2015:20150301_jules_fernandesschool

01.03.2015 De Jule Fernandesschool

Tijdens onze reis in 2013, zagen we tijdens ons bezoek aan de Jule Fernandesschool (een school voor moeilijk lerende kinderen en kinderen met een beperking) dat ze een prachtige gymzaal hadden gekregen. Het absurde was eigenlijk dat er veel geld door de sponsoren was uitgegeven maar ze letterlijk en figuurlijk nog geen bal hadden in deze prachtige zaal.
Fam. v.d. Wulp hebben samen met hun zoon Marcel nog voor een aantal ballen gezorgd waar ze al enorm blij mee waren.

Terug in Nederland hebben we contact gezocht met de Sports For Children Foundation, zij vinden dat alle kinderen de mogelijkheid moeten hebben om te sporten en te spelen. Hierdoor zamelen zij gymsportmaterialen in vanuit gymzalen die hier in Nederland sluiten en doneren deze materialen naar minder ontwikkelde landen. Het verhaal van de Jule Fernandesschool sprak hen erg aan en met enthousiasme doneerden zij de inventaris voor de gymzaal.

De overdracht van de sportmaterialen bij de Jule Fernandesschool was een groot feest. Het was wel weer een hele organisatie om alle materialen vanuit de container daar te krijgen maar ook dat lukte weer.

De directrice van de Jule Fernandesschool vond het zo bijzonder dat zij de materialen zouden ontvangen dat er twee televisiezenders bij aanwezig waren om er verslag van te maken, waaronder het Surinaamse jeugdjournaal. Bij het uitladen begonnen ze al met filmen.

Alle kinderen van de school waren hierbij aanwezig en sommige hielpen dapper mee. Het was een chaos van plezier, de kinderen maar ook de leerkrachten wisten gewoon niet wat hen overkwam. De gymleraar stond bij het uitladen met tranen in zijn ogen te kijken naar al het materiaal wat uit de vrachtwagen en bus kwamen.

De enkele meters lange mat werd direct uitgerold, de kast en springplank ervoor gezet en de kinderen begonnen direct over de kast heen te springen. Een gekkenhuis was het, ze waren door het dolle heen. Het was echt ontroerend om te zien hoe blij iedereen was! Een groot feest!

De eerste gymles kon beginnen:

Wij kunnen alleen maar zeggen; heel veel dank, Sports For Children Foundation voor de geleverde sportmaterialen; er zijn velen blij gemaakt!

Clara Anbeek