nl:archief2015:20150430_jip_en_janneke_in_het_oerwoud

30.04.2015 Jip en Janneke in het oerwoud van Suriname!

In het dorp Pikin Slee hebben we in november 2014 in twee dagen de oude medische post met een aantal kleine aanpassingen omgebouwd tot activiteitencentrum voor kinderen.

Aangekomen in het dorp hebben we eerst met de kapitein kennis gemaakt en hem vertelt waarvoor we kwamen. De man keek in eerste instantie erg nors maar nadat hem duidelijk werd met welk doel we kwamen begon zijn gezicht te stralen. Je moet weten dat in deze dorpen helemaal niets voor kinderen te doen is dus dit mooie plan, waarbij we hulp kregen van de rastamannen en de kinderen van het dorp, was erg welkom.

Mij was gevraagd om samen met de kinderen de voorgevel te beschilderen zodat het ook echt van hen zou worden. We zijn eerst aan de slag gegaan om de verweerde houten planken te schuren. Terwijl we daarmee bezig waren kwamen er steeds meer kinderen kijken en allen stonden op een gegeven moment met een stuk schuurpapier in de handen mee te helpen, het was echt een feest! Na het schuren, het hout schoongemaakt met ammonia en in de grondverf. De kinderen kregen een kwast om de ruimte tussen de planken te schilderen en ik ging met een roller over de planken heen. Op dat moment kwamen er twee jongens van een jaar of 15 en ook zij wilden wel helpen. Binnen de kortste keren stond de voorgevel in de grondverf, dus kon ik al gaan tekenen toen dat droog was.

Ondertussen werd er binnen ook hard gewerkt. De oude plafondplaten en een paar wandjes werden gesloopt zodat er een mooie grote ruimte ontstond. Halverwege de middag zijn we gestopt want met de zon bovenop ons en een brandstapel naast ons van al het afvalhout was het niet meer te doen. Moe maar voldaan zijn we teruggevaren naar onze verblijfplaats.

Die avond lagen we vroeg op bed om de volgende dag weer terug te gaan. Daar ben ik gelijk verder gegaan met tekenen en langzaam maar zeker ontstond op de buitengevel Jip en Janneke, de teckel en de ballonverkoper met heel veel ballonnen. Teus omlijnde de tekening met zwarte verf wat met een klein uurtje al droog was. Ondertussen waren de kinderen al weer komen kijken en toen de zwarte verf droog was mochten de kinderen een kleur uitkiezen om allemaal een ballon te schilderen. Ik kan zeggen het was één groot feest en……. chaos! Teus moest de kinderen echt onder controle proberen te houden want anders waren niet alleen de ballonnen geschilderd maar ook zijzelf.

We hadden een geïmproviseerde ladder tegen de muur staan, waar op een gegeven moment twee kinderen op zaten en één kind onder de ladder stond te schilderen. Misschien kunnen jullie je voorstellen dat we aan het einde van de dag de kinderen moesten schoonmaken met peut, wat ook weer een spektakel was. Maar wat is het onwijs leuk dat in een Surinaams dorpje in het oerwoud van het Amazone gebied, vrolijk Jip en Janneke op de voorgevel van een gebouwtje staan waar activiteiten voor kinderen georganiseerd worden.

Clara Anbeek