nl:archief2017:20170920_onderwijsproject_opknappen_2017

20.09.2017 Onderwijsproject: aanvang opknappen scholen

Het onderwijsproject is een duurzaam project dat niet bij 1 of twee scholen in het binnenland ophoud. Stichting Corantijn wil scholen blijvend ondersteunen met schoolmateriaal en, indien nodig, het betreffende schoolgebouw opknappen.

Inmiddels zijn de eerste drie scholen onderhanden genomen. Gaten in muren en vloeren zijn opgevuld, kapotte deuren vervangen, binnen- en buitenmuren zijn opgefrist door een nieuwe verflaag aan te brengen, het kapotte gaas in de ramen is vervangen, etc., etc. De leraren, ouders en leerlingen zijn dolenthousiast.
Stichting Corantijn heeft hiervoor, zoals in een eerder artikel gemeld, een schenking ontvangen van Stichting SuriFlevo. Een deel hiervan is gebruikt voor het werk aan de schoolgebouwen. Met het andere deel is schoolmeubilair in Nederland ingezameld en naar Suriname vervoerd. Daar zal het, zodra de container is gearriveerd in Suriname, over onderstaande scholen worden verdeeld.

Balingsoela, district Brokopondo
Als eerste is de EBGS Balingsoela school aangepakt. Deze school heeft 210 leerlingen. In eerste instantie leek het er op dat de buitenmuren er nog wel goed uit zagen. Maar bij nader inzien is toch besloten om alles opnieuw te schilderen en het gaas te vervangen. Balingsoela ligt op 2-2,5 uur rijden van Paramaribo.
balingsoela_img-20170907-wa0000.jpg

Dankbaar Kondre, district Brokopondo
In het verleden vluchtten de leraren, die door de overheid naar de O.S. Afobakaweg waren gestuurd, weer binnen twee maanden terug naar de stad. De leraren woonden in een kleine woning aan het schoolgebouw. Zowel in de school als in de woning was geen elektra of water aanwezig. Een paar jaar geleden is dit probleem opgelost doordat een organisatie watertanks schonk om regenwater op te vangen en vier zonnepanelen voor het opwekken van elektra. Helaas is het zonnepaneel dat niet op het dak was gemonteerd inmiddels gestolen. De school ligt ongeveer 60 kilometer van Paramaribo af. De school heeft 248 leerlingen.

Alliance, district Commewijne
Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan het opknappen van de openbare basisschool, O.S. Bakkie, in Alliance. Om hier te komen moet al het materiaal en de werknemers eerst naar het dorpje Alkmaar, dat 33 kilometer van Paramaribo verwijderd ligt, worden gereden. Daar wordt alles van de vrachtwagen in een boot geladen om de reis van ongeveer 16 kilometer over de Surinamerivier verder te vervolgen. O.S. Bakkie heeft 30 leerlingen.

alliance_img-20170930-wa0003.jpg