nl:archiefresterend:20050101_wat_is_benschop_het_depot_van_stichting_corantijn

01.01.2005 Wat is Benschop? Het depot van stichting Corantijn!

Regelmatig wordt de volgende vraag gesteld: "Wat is Benschop?"

De kelder van ons kerkgebouw in Bussum heeft jarenlang gediend als opslag- en werkruimte van hulpgoederen voor de stichting. Toen het gebouw verkocht werd moesten we naarstig op zoek naar nieuwe ruimte voor onze hulpgoederen. Eenvoudig was het niet om nieuwe ruimte te vinden omdat we niet alleen naar opslagruimte zochten maar ook een plek waar we konden werken en die betaalbaar was. In Benschop, bij Boer Vendrig en zijn vrouw, vonden we "De plek" die we zochten. Boer Vendrig heeft naast zijn boerderij een schuur van 100 vierkante meter staan die geïsoleerd is, voorzien van verwarming, een keukenblokje en toilet heeft en "betaalbaar" is. Precies wat wij nodig hebben! Een ander voordeel is dat deze plek goed bereikbaar is voor die broeders en zusters die met openbaar vervoer komen. Kortom een fijne ruimte waar we erg blij mee zijn!!!

De werkzaamheden die we verrichten zijn als volgt:
Na een inzamelingsactie worden de hulpgoederen naar Benschop gebracht in dozen en/of vuilniszakken. Daar kijken we alles na of, bijv. bij kleding, het kledingstuk heel en schoon en geschikt voor tropische temperaturen is. We sorteren de kledingstukken uit op broeken, shirts, rokken etc. Bij kinderkleding wordt ook op maat uitgesorteerd. Dit wordt op stapels in rekken gelegt en wanneer de stapel groot genoeg is wordt deze verpakt in plastic inpakfolie. Dit om te voorkomen dat de kleding vochtig en/of beschimmeld aankomt in Suriname omdat een zeecontainer waarmee alles vervoerd wordt altijd erg vochtig is.

Medische hulpgoederen worden nagekeken op houdbaarheidsdatum, hoe lang steriliteit van bepaalde goederen gewaarborgd zijn etc... De (hand)naaimachines worden nagekeken of ze het nog doen en wanneer mogelijk gerepareerd. Speelgoed wordt gecontroleerd of het schoon en heel is en waarachtig "speelwaarde" heeft. Alles wat verzendklaar is wordt nauwkeurig genoteerd op een paklijst, wat erg belangrijk is bij de verzending voor de douane. Al met al een flinke hoeveelheid werk wat we met erg veel plezier doen.

Meestal zijn we op donderdag om de 14 dagen van 10.00 tot 15.00 uur aan het werk, echter de laatste tijd hebben we zoveel binnen gekregen dat we iedere week bezig zijn geweest. We zijn dan met ongeveer 15 á 20 broeders en zusters aan het werk, werken hard, hebben veel plezier dus er wordt veel gelachen. Broeders en zusters die niet meer tot de jongste behoren want de meeste zijn de 70 al gepasseerd en de oudste zijn al over de 80. Daar heb ik enorm veel respect voor en ik ben "TROTS" op zo'n "FANTASTISCHE PLOEG" waar we altijd weer van op aan kunnen.
Waar we ook enorm blij mee zijn is Boer Vendrig en zijn vrouw want we mogen ook gebruik maken van de loods die naast de schuur staat. Als extra opslagruimte. Want zoals begin januari vermeld werd hebben we 40 kuub incontinentiemateriaal, luiers en maandverband geschonken gekregen. Dit hadden we naast alle andere goederen nooit kwijt gekund in onze eigen ruimte. Ook kunnen we daar alle rolstoelen en rollators stallen tot de container verzonden wordt want ook deze nemen enorm veel ruimte inbeslag.

We zijn dankbaar dat we dit werk met elkaar mogen en kunnen doen en hebben maar één wens dat het in Suriname tot zegen mag dienen.

Clara Anbeek