nl:archiefresterend:20060519_nederlandse_stichtingen_verlenen_hulp_aan_suriname

19.05.2006 Nederlandse Stichtingen verlenen hulp aan Suriname

PARAMARIBO- Als er iets als de ‘voorzienigheid’ bestaat, dan heeft die gezorgd dat Rob Jansen toevallig met twee containers spullen in Suriname was die nog moesten worden verdeeld. Rob kent het binnenland als zijn broekzak doordat hij vier keer per jaar enkele weken in de diverse dorpen op bezoek is. Toen hij hoorde over de overstroming stond hij meteen klaar om te vertrekken. Even snel (a la Rob) nog het transport regelen en verder niet dramatisch doen. Deze nuchtere bakra ging even boodschappen halen: 2 vaten spijsolie (400 liter), 200 balen rijst, 1.000 blikken bruine bonen, 500 kg bloem, 500 kg suiker. Sponsors: Stichting Tamara Nederland, Stichting Corantijn Nederland, Stichting Jaarkalender Suriname en de Stichting Kamaga. Medicamenten en verband die hij bij zich had, konden ook meteen mee. Deze goederen werden gedeeld aan de bewoners van de 12 dorpen tussen Pokigron en Nieuw Aurora. Woensdag is een container met goederen naar het IOL gestuurd namens de Universiteit van Amsterdam. Dan moet hij nog snel even naar de RGD medicijnen en verbandmiddelen bezorgen, bij het Diaconessenhuis 2 beademingsapparaten en dan weer terug naar het binnenland. Bij Jansen moet alles heel snel want zijn tijd in Suriname is beperkt. (Times van Suriname, vrijdag 19 mei 2006)