nl:archiefresterend:20061026_dankbaarheid_in_het_binnenland

26.10.2006 Dankbaarheid in het binnenland!

De dorpen in het binnenland zijn vaak aan de rivier gelegen. Het leven van de dorpelingen speelt zich dan ook af in en rondom de rivier. Men wast en baadt zich in de rivier, wassen en afwassen gebeurd in de rivier. Voor de avondmaaltijd wordt er gevist in de rivier. Kinderen spelen en zwemmen in de rivier.

Dorpen zijn meestal op hooggelegen delen aan de rivier gebouwd waardoor vooral bij laagwaterstand de oever erg hoog is om te beklimmen om het dorp in te kunnen komen. Vooral voor bejaarden en zwangere vrouwen is dit geen gemakkelijk opgave. Ook als er zware dingen moeten worden gesjouwd etc.

De meeste dorpen houwen in de oever een “natuurlijke trap”. Echter, ieder jaar met de grote regentijd, wanneer het water veel stijgt brokkelt er weer een deel van de “trap” waardoor het hoogte verschil steeds groter wordt. Dit heeft wel eens tot hele vervelende gevolgen geleid tijdens een begravenis waar men met kist en al naar beneden viel toen men de doden aan de andere kant van de rivier in het oerwoud wilde gaan begraven.

Stichting Corantijn heeft het dorp Tjali Kondre aan de boven Suriname rivier geld gedoneerd voor de aanleg van een betonnen trap / baan om makkelijker het dorp in te kunnen komen of in de korjaal te kunnen stappen. Samen met een betonvlechter ter plaatsen heeft men een prachtige betonnen trap / baan aangelegd. Onze vice voorzitter Willem Scherpenzeel die in Tjali Kondre was op het moment dat de laatste hand aan de “trap/baan” gelegd werd, werd gevraagd de naam van St. Corantijn in het natte beton te schrijven.

Met veel vreugde en dankbaarheid wordt thans gebruik gemaakt van deze “trap / baan”!