nl:nieuwsitems:20160315_kaarsvetactie_2014-15

15.03.2016 Laatste kaarsvet richting Suriname

Zelfs nadat de actie “Kaarsvet” beëindigd was begin 2014 ontvingen we nog regelmatig dozen en zakken met restanten kaarsvet uit Nederland en Duitsland.

Mede daardoor hebben we in de containers van 2014 en 2015 nog een hoop kartonnen dozen met kaarsvet kunnen vervoeren die gebruikt zullen worden bij het kaarsen maken bij Stichting Double Positiv en Stichting Matoekoe, een heil pedagogisch centrum voor kinderen en jongeren.

Stichting Double Positiv ondersteunt vrouwen die aids hebben of met hiv besmet zijn door ze te leren kaarsen maken zodat ze door de verkoop van deze kaarsen een beetje inkomsten kunnen genereren.
Ook heeft deze stichting het op zich genomen om de vrouwen in de Santa Boma gevangenis les te geven in het kaarsen maken. De gevangenis heeft één keer per jaar een verkoopmoment waarop gevangenen, waaronder ook deze vrouwen, hun zelfgemaakte producten mogen verkopen. Daarnaast helpt de opgedane kennis de vrouwen bij hun terugkeer in de maatschappij.

Stichting Matoekoe benadert en begeleidt kinderen en jongeren met een ontwikkelingsstoornis en/of verstandelijke beperking vanuit wat zij wèl kunnen naar een zo zelfstandig mogelijk functioneren in de maatschappij. Naast een school waar therapeutisch onderwijs wordt gegeven, zijn er verschillende werkplaatsen en ateliers waar jongeren vaardigheden leren, waaronder de kaarsenmakerij.

We mochten nog 249 dozen vullen en vervoeren naar Suriname voor bovenstaande doelen.

Heel Hartelijk Dank voor uw hulp!