nl:nieuwsitems:20170203_uitbreiding_duurzame_projecten

31.01.2017 Stichting Corantijn breidt duurzame projecten uit

Stichting Corantijn heeft zich als doel gesteld om naast hulpgoederen te sturen ook bezig te zijn met duurzame projecten in Suriname. Een mooi voorbeeld is ons kinderdagverblijf “t Arkje” naast de Nieuw-Apostolische Kerk in Paramaribo.

Sociale woningbouw
Er is een nieuw project gestart op ons grondstuk in het Commewijne district nabij het dorpje Solitude.

Even in het kort:
Stichting Corantijn is al jaren eigenaar van een groot grondstuk dat gelegen is in district Commewijne. Het ligt direct aan de verbindingsweg van Paramaribo naar Albina, richting Frans-Guyana. Het ligt ca. 22 km ten oosten van Paramaribo.
Dit grondstuk is ooit door district-evangelist Meijborg gepacht en was bedoeld om als “kostgrondje” te worden gebruikt.
Een broeder uit Paramaribo, die hier al jaren zijn huisje op heeft staan, houdt toezicht op ons grondstuk. Dit omdat Stichting Corantijn haar containers, die uit Nederland gestuurd worden, daar neerzet.

Op dezelfde grond is Stichting Corantijn al bezig met de bouw van zeven sociale woningen die grotendeels door NAK-karitativ gesponsord worden. NAK-karitativ is een stichting die namens veel Nieuwapostolische broeders en zusters uit, met name Duitsland, zich bezig houdt met wereldwijde humanitaire projecten.

De bouw van de woningen zal medio 2017 gereed zijn.

Kringloopwinkel “WINKRI MAKANDRA”
Stichting Corantijn gaat ook starten met een eigen kringloopwinkel: “Winkri Makandra”.
Vrij vertaald betekent dit: Een winkel voor elkaar!

De economische situatie in Suriname is op dit moment erg slecht. Met deze kringloopwinkel hopen wij op bescheiden schaal hulp te bieden aan onbemiddelde mensen in Suriname. De bedoeling is dat er in de winkel kinderkleding (0 t/m 12 jaar), schoolmateriaal en kinderleesboeken tegen een zeer gunstige prijs worden verkocht. Betaalbaar voor de minder draagkrachtige gezinnen in Suriname.

Stichting Corantijn heeft geen winstoogmerk. Uit de opbrengst van de verkoop in de kringloopwinkel worden wel alle gemaakte kosten verrekend maar er wordt GEEN winst gemaakt.
Wel kunnen we voor de lokale bevolking voorzien in drie bescheiden arbeidsplaatsen om deze winkel te runnen.
Een prachtige 3D animatie laat zien hoe dit project eruit komt te zien. Deze maand is de bouw van de winkel gestart.
We hopen dat het project eind juli 2017 kan worden opgeleverd.

Ondertussen gaat Stichting Corantijn kinderkleding en kinderleesboeken verzamelen.
Wanneer de kringloopwinkel operationeel is, zullen wij u hierover uitgebreid informeren.

Mocht u restpartijen/overtollige partijen kinderkleding weten in de leeftijd van 0 tot 12 jaar, laat het ons weten!

Willem Scherpenzeel