nl:nieuwsitems:20180809_opbaarhuisje_in_balingsoela_opgeleverd

09.08.2018 Project Opbaarhuisje Balingsoela gereed

Tot voor kort werd een overledene in het dorpje Balingsoela achter de medische post op een tafel tussen palmbladeren opgebaard. Familieleden hadden dan, door de tropische hitte, maximaal drie uur de tijd om afscheid te nemen van hun geliefde. Voor familie die in de stad woont was het onmogelijk om in zo een kort tijdsbestek daarbij aanwezig te zijn.

Stichting Corantijn Nederland heeft, samen met de Nieuw-Apostolische Kerk Suriname, het plan, om een opbaarhuisje in Balingsoela te bouwen, besproken met NAK-karitativ. Zij konden zich hierin vinden en hebben hun hulp bij de bouw van het huisje toegezegd.
Met het dorpsbestuur en de kapitein (burgemeester) van Balingsoela is over deze plannen gesproken. Zij hebben de juiste bouwplek aangewezen en in 2016 is met de bouw gestart.

Het opbaarhuisje bestaat uit meerdere ruimten, een kamer voor de laatste verzorging, een keuken, sanitaire voorzieningen en twee opbaarkamers waar familie en vrienden afscheid kunnen nemen. Verder is er een overdekte ruimte om te zingen.

Om de vereiste koeling te realiseren heeft Yarden & Van de Hee Uitvaartzorg hiervoor de benodigde materialen verstrekt waardoor de enkele uren van afscheid nemen verruimd zijn tot enkele dagen. Recentelijk mochten we nog een verrijdbare brancard met toebehoren ontvangen.

Op 9 augustus jl. heeft de officiƫle opening plaatsgevonden in het bijzijn van kapitein (burgemeester) Stanley Venloo, voorganger Poeketie en herder Sanredjo.

Dit project is een samenwerking tussen de Nieuw-Apostolische Kerk Suriname, Stichting Corantijn Nederland en NAK-karitativ.