nl:nieuwsitems:20210607_wateroverlast_ook_in_brokopondo

07.06.2021 Wateroverlast, ook in Brokopondo

Naast de coronaproblemen en de hoge prijzen voor de eerste levensbehoeften kampt een groot deel van Suriname met wateroverlast door hevige regenval.
Zo ook in district Brokopondo.

In en om het dorpje Kwakoegron zijn de wegen, houten huizen, buitentoiletten en kostgrondjes ondergelopen. Dat geeft onhygiënische toestanden en doordat er geen winkel is hebben de bewoners geen voedsel.

Met spoed zijn door Stichting Corantijn bij de lokale middenstand producten ingekocht om voedselpakketten mee samen te stellen. De vrachtwagen werd geladen en men ging op pad om ze in het gebied aan de dorpsbewoners uit te delen.
Onderweg naar Kwakoegron strandde de auto met voedselpakketten, de weg was door de hevige regenval in een rivier veranderd. Alles is toen in een bootje overgeladen en al roeiend naar de mensen gebracht.

De districtscommissaris van Brokopondo, Ludwig Mendelzoon, heeft daar het eerste voedselpakket overhandigd aan een van de dorpsbewoners. Ook kleding werd onder de getroffenen uitgedeeld.

Daarna ging de reis verder over de Saramacca rivier naar Comsarsikondre, ook hier stonden de houten huizen 50-60 cm onder water.

img-20210606-wa0002.jpg
De volgende dag voedselpakketten naar het dorpje Asanwai gebracht. Hier zijn de bewoners, door het hoogwater, geëvacueerd naar de vergader-/recreatieruimte in het dorp. De mensen hebben zoveel mogelijk spullen uit hun huizen geprobeerd mee te nemen. Zakken, kisten en teilen met kleding en linnengoed, hun potten en pannen. Maar ook een fornuis, vrieskist en wasmachine zijn uit een huis ‘gered’.

Door naar het dorpje Makkakriki waar de houten huizen op een hoger gelegen plek zijn gebouwd. De weg ernaartoe bleek 3 meter onder water te staan waardoor men geïsoleerd is van de buitenwereld en dus ook van hulp. Een uitdaging voor onze vrijwilligers, maar het is gelukt. Tot overmaat van ramp is er op één van de houten huizen een kankantriboom gevallen.
Er is niets meer van over….

Een verslag van bovenstaande is te zien op ons YouTube-kanaal.
Uw hulp is hard nodig, geef a.u.b.!